ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Retuschör  (läst 1005 gånger)

2016-10-18, 13:51
läst 1005 gånger

Utloggad Lennart Elg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 19:19
    • Visa profil
    • elgfamily.blogspot.com
Min morfarsfar Johan Gustaf Swangren (f 1866 i Sala, d 1924 i Arbrå) står i Frk 1910 nämnd som "retuschör", och bland min mors efterlämnade papper hittar jag en gammal annons med texten

Gust. Swangren, Arbrå
Fotografiförstoringar
Porträttrogna och Artistiskt Utförda
i svart eller färg.
OBS: Förstklassisk aerographretusch.

Porträttfoto var ju en stor verksamhet för 100 år sedan - det jag funderar över är dels hur vanligt det var att man arbetade på egen hand som retuschör (och inte som anställd hos en fotograf), dels om en liten ort som Arbrå faktiskt gav tillräckligt underlag för en sån verksamhet.

2016-10-19, 10:10
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Enkelt uttryckt var det ju så att varje fotograf behövde ett underlag på ca 5000 personer för att vara verksam. Det kom jag fram till när jag höll på med fotograferna här i Göteborg under 1800-talet och samtidigt såg hur de blev fler med stigande befolkning.
Men till din andra fråga: det tycks ju som han sysslade mycket med mörkrumsarbete - texten om att göra förstoringar. Då behövde han kanske inte vara fotograf utan mer reprofotograf. Troligen var dessutom färgläggning en nyhet vid den här tiden som kunde skapa intresse. Dessutom: just de som sysslade med förstoringar och retusch hade säkert en mycket större kundkrets, per brev och korrespondens, en de som sysslade med direkt ateljéfoto.
Häls LarsO

2016-10-19, 10:50
Svar #2

Utloggad Lennart Elg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 19:19
    • Visa profil
    • elgfamily.blogspot.com
LarsO,

Tack för kommentarer! "Aerograph" var den första moderna färgsprutan, uppfunnen 1893, så det kanske fortfarande var en nyhet värd att skryta med i annonsen. Intressant yrkesval för en f.d. sergeant.

Hälsningar
Lennart Elg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna