ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konstnär Kalle Hedberg  (läst 1528 gånger)

2001-06-08, 11:55
läst 1528 gånger

Birgitta Ridby

Hej !
Känner någon till konstnären Kalle Hedberg född 18940807 i Sundsvall. Hela namnet var Karl William Hedberg, men han kallades i konstnärs sammanhang för Kalle.
Han har bott på många ställen i landet, dessutom i Italien och Danmark. Så långt har jag kunnat följa honom. Han återkom till Sverige 1936-1937, men jag vet inte var någonstans han då bosatte sig.
Har däremot läst i en konstbok,att han en tid bodde i L?den, utanför Sundsvall.
Finns det någon som läser detta och vet något om Kalle vore det av högsta intresse.
Vänligen  
Birgitta

2001-06-08, 12:55
Svar #1

Barbro Jalava

Hej Birgitta!
Om du tar kontakt med Emma Ricklunds Stiftelse i  
Saxnäs Marsfjäll tel. 0940-70014 så får du säkert lite uppgifter om Kalle Hedberg eftersom han vistades där ett tag. Altartavlan i Saxnäs kyrka är målad utav honom.
Hälsningar Barbro

2001-06-08, 16:55
Svar #2

Birgitta Ridby

Hej Barbro!
Tack för Ditt tips. Vet att Kalle Hedberg har gjort altartavlan i den kyrkan, fann det när jag sökte på internet.
Den bilden gjorde han när han var mycket sjuk.
Han dog 1959 så bilden blev aldrig riktigt färdig.
Jag har sökt honom över hela landet. Började i Härnösand sen Göteborg, Luleå, Gällivare, Söderhamn, Säter, Malmö,sen vet jag att han fanns i något som heter obefintlighetsboken, det var när han arbetade i Köpenhamn och Florens.
Men efter 1935 är det helt omöjligt att få grepp om var han varit, ska nu försöka med Ditt tips.
Med Vänliga Hälsningar
Birgitta

2001-10-04, 16:58
Svar #3

Inger Wahlberg

Hej Barbro!
Kalle Hedberg vistades många somrar/säsonger i Vouggatjolme i Arjeplog.Björn Helamb som numera äger pensionatet minns honom säkert. Ring dit.  
m.v.h. Inger Wahlberg,Ersmark.

2002-02-18, 11:03
Svar #4

Per Sundgren

Enligt Elisabet Lidéns bok om Kalle Hedberg bodde han praktiskt taget hela resten av sitt liv fram till sin död 1959 (dvs i c:a 20 år)på Ricklundgården, Saxnäs, Marsfjället.
Kalle var dessutom troligtvis bror till Ecke Hedberg, Tallbo utanför Gävle.

2002-02-18, 18:50
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kalle Hedberg var inte bror till Ecke Hedberg, se den släktutredning om Eckes familj som finns i den nya volymen av släktboken Släkten...2, som gavs ut av Sveriges Släktforskarförbund strax före jul. Ecke Hedberg hade bara en bror, och denne dog av blindtarmsinflammation vid 14 års ålder.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna