ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Försvunnen: Leo Lindberg 16 år  (läst 912 gånger)

2016-10-17, 12:46
läst 912 gånger

Utloggad ullanita

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2019-01-26, 10:55
    • Visa profil
Min morfar var svensk men född i St. Petersburg. Min mormor född tysk också född där. Familjen tog hand om Leo Lindberg sedan han var sex år gammal, eftersom han far, född svensk, stupat i rysk/japanska kriget. Mamman, min mormors moster, var sjuk. 1917 lämnade min morfar med sin familj Ryssland då var Leo  16 år, eftersom det var krig med tyskarna och revolutionen var på gång.
Leo kom inte ut ur landet eftersom hans pappa blivit rysk medborgare innan han stupade.
Säkerligen lämnade de inte Leo vind för våg utan placerade honom hos någon. Men ALLA som de försökte kontakta efter revolutionen var borta eller fick aldrig breven de skickade från Sverige. De försökte i många år innan de gav upp.

Går det att söka på efternamnet om det finns kvar i St.Petersburg. Han kan ha sonsöner t.ex.
Vänligen
Ulla

2017-08-27, 11:26
Svar #1

Utloggad bertola

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-04-18, 07:47
    • Visa profil
Klicka på länken så kommer du till ett forum.
http://forum.vgd.ru/

Eller sök på googel med Форумы по генеалогии så får du upp flera.
Du kan skriva på Engelska.
Genom det också få reda på vilka arkiv som kan vara aktuella
Men skulle var intresant att få ta del av mer info om Leo och dem.du skall nog vända dig till Riksarkivet i Marieberg också och fråga om dem har några info om din morfar där

2017-09-08, 19:15
Svar #3

Utloggad ullanita

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej!

Tack så jättemycket för din hjälp! Jag kör igång igen med min forskning i slutet på oktober.
Min mormor kom till Stockholm i nov. 1917 med 7 koffertar o tre småbarn. Morfar stannade kvar för att jobba och vakta huset i Ligova men kom sedan efter till Sverige 1919 med sin mor eftersom det inte blivit lugnare. De hoppades länge på att kunna återvända, de var alla födda i St.Petersburg.
De hade alla svenskt medborgarskap eftersom min morfars far var helsvensk och man ärvde sina medborgarskap på den tiden.
Då de skulle ge sig av var plötsligt min morfars bror Albert Westerberg försvunnen, som också hade svenskt medborgarskap. Av morfar har vi hört att hans bror skulle ut på nöjesseglats i Svarta Havet med några kamrater och troligtvis drunknat, vilket alla trodde på. Jag är riktigt skeptisk. Han hade fru Louise och två barn Jacques o Tamara och ett arbete. Konstigt om man åker såå långt från fru o barn i orostider! Hans familj flyttade med till Stockholm och de fick aldrig veta vad som hänt Albert, enligt min mor.
Hälsningar!
Ulla

2018-04-16, 15:19
Svar #4

Utloggad sobajka

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-03-01, 17:45
    • Visa profil
Hej,
jag ser nu information om en man som hette Albert Westerberg på ett av arkiven i St. Petersburg

2018-04-17, 13:46
Svar #5

Utloggad ullanita

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej Olga!

Så intressant! Kan du berätta vad du såg för info om Albert Westerberg.

Hälsningar!

Ulla

2018-04-17, 15:26
Svar #6

Utloggad sobajka

• Anbytare *
    • Visa profil
Hej!

Det är här

ЦГА СПб. Фонд Р-1001. Опись 16А-1. Дело 2503
Вестерберг Альберт Августович

2018-04-18, 09:55
Svar #7

Utloggad ullanita

• Anbytare **
    • Visa profil
Tack snälla du, men att ta mig in i ett arkiv och inte kunna ryska går säkert inte. Jag tänkte att du kanske såg någon information.
Det var ju många som omkom i kravaller och OM Albert åkt då det varit lugnt för att segla i Svarta Havet och han och hans kamrater ville ta sig hem och oro bröt u,t så kom kanske ingen av dem hem. Annars hade väl Alberts mor o bror kunnat fråga hans seglarkamrater var han blivit av.
Fortfarande 100 år senare undrar släkten vad som egentligen hände Albert. Och vi är nog inte ensamma i världen om att undra vart nära o kära tagit vägen.
Hälsningar!
Ulla

2018-04-18, 10:20
Svar #8

Utloggad sobajka

• Anbytare *
    • Visa profil
Det är bara namnet i arkiv databas.

Jag arbetar som forskare på olika ryska arkiv, när jag går på detta arkiv nästa gång kan jag också beställa detta dokument och titta. sedan skriver jag dig.

2018-04-22, 15:29
Svar #9

Utloggad ullanita

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej igen Olga!

Vad heter arkivet på svenska som du såg, födda, döda, vigda, osv. ?
Är det intressant så beställer jag i så fall att du tittar in i arkivet.

Hur mycket tar du i betalning? Så jag vet om jag har råd att beställa ditt arbete.

Har du sett någon Leo Lindberg som föddes 1901-1902. Han var rysk medborgare. Vet bara att hans far hette Lindberg var svenskfödd och blivit ryss. Han gick ut i rysk-japanska kriget där han stupade då Leo var 1 år. Mamman av tysk börd grät o söp och kunde inte ta hand om sitt lilla barn, så min mormorsmor tog hand om pojken. Hon skulle vara släkt med Leos mamma, en "Tante".
Min mormor tog över gossen då hon gifte sig och Leo var 6 år.
Eftersom Leo hade ryskt medborgarskap fick inte inte mormor ta med honom ur Ryssland, då min svenska familj återvände till Sverige enl. svenska legationens råd .Min familj älskade St. Petersburg och hade det inte blivit orostider, så hade inte jag blivit född. Då hade de aldrig lämnat Ryssland.

Jag har gått igenom allt på St. Katarinas svenska förs. i St. Petersburg i Riksarkivet. Jag har lite problem med en del saker, eftersom Albert Westerbergs och alltså min morfars mamma Anna Westerberg använde sig av Tyska Katharina församling, då hennes svenska man August Ferdinand Westerberg dött i en olycka då barnen var små. Hon kunde bara tyska o ryska.

2018-04-23, 17:19
Svar #10

Utloggad sobajka

• Anbytare *
    • Visa profil
Hej igen!
Om du skriver mig så mycket som möjligt om din ryska familj blir det lättare för mig att säga vad jag kan göra. Allt är intressant - namn, datum, allt, kopior av dokument om de finns, berättelser av dina släktingar.
Min e mail adress är tassilo@mail.ru

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna