ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunnen: Leo Lindberg 16 år  (läst 2673 gånger)

2016-10-17, 12:46
läst 2673 gånger

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Min morfar var svensk men född i St. Petersburg. Min mormor född tysk också född där. Familjen tog hand om Leo Lindberg sedan han var sex år gammal, eftersom han far, född svensk, stupat i rysk/japanska kriget. Mamman, min mormors moster, var sjuk. 1917 lämnade min morfar med sin familj Ryssland då var Leo  16 år, eftersom det var krig med tyskarna och revolutionen var på gång.
Leo kom inte ut ur landet eftersom hans pappa blivit rysk medborgare innan han stupade.
Säkerligen lämnade de inte Leo vind för våg utan placerade honom hos någon. Men ALLA som de försökte kontakta efter revolutionen var borta eller fick aldrig breven de skickade från Sverige. De försökte i många år innan de gav upp.


Går det att söka på efternamnet om det finns kvar i St.Petersburg. Han kan ha sonsöner t.ex.
Vänligen
Ulla

2017-08-27, 11:26
Svar #1

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 20:10
    • Visa profil
Klicka på länken så kommer du till ett forum.
http://forum.vgd.ru/


Eller sök på googel med Форумы по генеалогии så får du upp flera.
Du kan skriva på Engelska.
Genom det också få reda på vilka arkiv som kan vara aktuella
Men skulle var intresant att få ta del av mer info om Leo och dem.du skall nog vända dig till Riksarkivet i Marieberg också och fråga om dem har några info om din morfar där





2017-09-08, 19:15
Svar #3

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Hej!

Tack så jättemycket för din hjälp! Jag kör igång igen med min forskning i slutet på oktober.
Min mormor kom till Stockholm i nov. 1917 med 7 koffertar o tre småbarn. Morfar stannade kvar för att jobba och vakta huset i Ligova men kom sedan efter till Sverige 1919 med sin mor eftersom det inte blivit lugnare. De hoppades länge på att kunna återvända, de var alla födda i St.Petersburg.
De hade alla svenskt medborgarskap eftersom min morfars far var helsvensk och man ärvde sina medborgarskap på den tiden.
Då de skulle ge sig av var plötsligt min morfars bror Albert Westerberg försvunnen, som också hade svenskt medborgarskap. Av morfar har vi hört att hans bror skulle ut på nöjesseglats i Svarta Havet med några kamrater och troligtvis drunknat, vilket alla trodde på. Jag är riktigt skeptisk. Han hade fru Louise och två barn Jacques o Tamara och ett arbete. Konstigt om man åker såå långt från fru o barn i orostider! Hans familj flyttade med till Stockholm och de fick aldrig veta vad som hänt Albert, enligt min mor.
Hälsningar!
Ulla

2018-04-16, 15:19
Svar #4

Utloggad Olga Lozovskaia

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-03-01, 17:45
    • Visa profil
Hej,
jag ser nu information om en man som hette Albert Westerberg på ett av arkiven i St. Petersburg

2018-04-17, 13:46
Svar #5

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Hej Olga!

Så intressant! Kan du berätta vad du såg för info om Albert Westerberg.

Hälsningar!

Ulla

2018-04-17, 15:26
Svar #6

Utloggad Olga Lozovskaia

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-03-01, 17:45
    • Visa profil
Hej!

Det är här

ЦГА СПб. Фонд Р-1001. Опись 16А-1. Дело 2503
Вестерберг Альберт Августович

2018-04-18, 09:55
Svar #7

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Tack snälla du, men att ta mig in i ett arkiv och inte kunna ryska går säkert inte. Jag tänkte att du kanske såg någon information.
Det var ju många som omkom i kravaller och OM Albert åkt då det varit lugnt för att segla i Svarta Havet och han och hans kamrater ville ta sig hem och oro bröt u,t så kom kanske ingen av dem hem. Annars hade väl Alberts mor o bror kunnat fråga hans seglarkamrater var han blivit av.
Fortfarande 100 år senare undrar släkten vad som egentligen hände Albert. Och vi är nog inte ensamma i världen om att undra vart nära o kära tagit vägen.
Hälsningar!
Ulla

2018-04-18, 10:20
Svar #8

Utloggad Olga Lozovskaia

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-03-01, 17:45
    • Visa profil
Det är bara namnet i arkiv databas.

Jag arbetar som forskare på olika ryska arkiv, när jag går på detta arkiv nästa gång kan jag också beställa detta dokument och titta. sedan skriver jag dig.

2018-04-22, 15:29
Svar #9

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Hej igen Olga!

Vad heter arkivet på svenska som du såg, födda, döda, vigda, osv. ?
Är det intressant så beställer jag i så fall att du tittar in i arkivet.

Hur mycket tar du i betalning? Så jag vet om jag har råd att beställa ditt arbete.

Har du sett någon Leo Lindberg som föddes 1901-1902. Han var rysk medborgare. Vet bara att hans far hette Lindberg var svenskfödd och blivit ryss. Han gick ut i rysk-japanska kriget där han stupade då Leo var 1 år. Mamman av tysk börd grät o söp och kunde inte ta hand om sitt lilla barn, så min mormorsmor tog hand om pojken. Hon skulle vara släkt med Leos mamma, en "Tante".
Min mormor tog över gossen då hon gifte sig och Leo var 6 år.
Eftersom Leo hade ryskt medborgarskap fick inte inte mormor ta med honom ur Ryssland, då min svenska familj återvände till Sverige enl. svenska legationens råd .Min familj älskade St. Petersburg och hade det inte blivit orostider, så hade inte jag blivit född. Då hade de aldrig lämnat Ryssland.

Jag har gått igenom allt på St. Katarinas svenska förs. i St. Petersburg i Riksarkivet. Jag har lite problem med en del saker, eftersom Albert Westerbergs och alltså min morfars mamma Anna Westerberg använde sig av Tyska Katharina församling, då hennes svenska man August Ferdinand Westerberg dött i en olycka då barnen var små. Hon kunde bara tyska o ryska.





2018-04-23, 17:19
Svar #10

Utloggad Olga Lozovskaia

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-03-01, 17:45
    • Visa profil
Hej igen!
Om du skriver mig så mycket som möjligt om din ryska familj blir det lättare för mig att säga vad jag kan göra. Allt är intressant - namn, datum, allt, kopior av dokument om de finns, berättelser av dina släktingar.
Min e mail adress är tassilo@mail.ru

2021-12-01, 15:10
Svar #11

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Olga!


Jag tog en paus från Lindberg o Westerberg. De är nog bara borta.


Men nu skulle jag behöva hjälp med att kika i tyska församlingar i St. Petersburg. S:t Anna kan vara troligt.
Min mormors morfar Carl Christian Heyne dog 12 mars 1881. Han var guldsmed. De bodde på Sredny, linje 5 i Vasiliwski Ostrof.


Enligt en gammal antavla gjord ca 1940 av hans barnbarn, där också min mormorsmor bodde, så var han från Werro i Livland. Numera Vöru i Estland. Jag tänker att hans dotter som inte var dement borde minnas.


Jag kommer in i Raduraksti deras riksarkiv och har letat länge, noga och många gånger i Tartu och Vöru men ingenting.


Tänker att det kan finnas angivet i dödboken varifrån han kom.


Hälsningar
Ullanita


2021-12-02, 19:22
Svar #12

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Hej Ullanita,
tog en titt i matrikeln S:t Petersburgs juvelerare, guld- och silversmeder1714-1870, av L. Bäcksbacka, utg. i Helsingfors 1951. Där finns inte Carl Christian Heyne, men två andra Heyne: silversmeden Carl Johann Heyne, från Baltikum, mästare 1823, arbetade ännu 1838, gift med Anna Klemann; och hans son Ernst Andreas Heyne, född 28 jan 1938 i St P, mästare och guldarbetare 1860, död 13 sep 1879, gift 2 apr 1867 med Leontina Elisabeth Johansson, som var född 3 maj 1842.
Kanske släktingar? Hoppas uppgifterna är till nytta.
mvh Michael

2021-12-04, 14:57
Svar #13

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Tack Michael!


Du har hittat min mormorsmors far Carl Christians far o bror. Ernst Andreas heter i ryska guldsmedskatalogen Andrey Carlovitch Heyne.
Du skrev fel på årtal då Andreas föddes, hoppas jag.
I dödboken 1879 står det att han var 49 år då han dog 1879. Då blir det 1830. Såvida inte prästen räknat fel. Händer också.
Annars blir det 18 år mellan bröderna. Det är ändå 10 år. Kanske är de halvbröder. Eller fanns fler barn emellan.


Fadern är född i Baltiska provinsen men i Vöru i Estland finns bara en distriktsläkare Heine som skulle kunna vara Carl Johanns bror i ålder.
Han finns bara då han får barn. En tanke är att min mormorsmor blandat ihop om pappan hade kusiner där och fått för sig att de kom därifrån. Allt är möjligt.
Hennes mor var från Tartu (då Dorpat Livland)vid namn Helene Sophie Friedrika Stockmar f. april 1829, d. i S:t Petersburg 12 maj 1871. Bara att hitta dem i vigselboken kan man tro...men förmodligen gifte se sig i Ryssland.


Jag har hittat en del i Erik Amburger Datenbank som letar efter tyskar i Ryssland med hjälp av gamla tidningar. Mest i Raduraksti.


Lite lustigt var då jag letade i sv. S:t Katharina efter Leo Lindbergs pappa och plötsligt ser jag att Andreas Heine fått en son och inser att det är min tyska Andrej. På raden ovanför har en Adolf Stockmar med svensk fru fått en dotter och båda döps samtidigt.
Det var min mormorsmors pappas bror Andrej och hennes mammas bror Adolf S som  hittat varsin svensk kvinna och gift sig. Och får barn samtidigt! Man kan undra om de hade gått tillsammans på fest i sin tyska församling och hittat flickorna, där ofta även den svenska fanns.


Att ta mig in i tyska församlingar i S:t Petersburg vore underbart.


Ullanita


2021-12-04, 15:12
Svar #14

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Hej, du har rätt, 1830 skall det vara. Skrivfel, beklagar.

Fint att de var bitar i ditt pussel.

Michael

2021-12-04, 15:30
Svar #15

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Här ännu kopior från Bäcksbackas bok, sid 54 o 66


2021-12-05, 09:31
Svar #16

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Michael!


Oj så bra du hjälpte mig! Så roligt att läsa om  arbeten som Carl Johann gjort och andra uppgifter.
Var kommer jag åt katalogen Bäcksbacka?
Förstår du varför inte Car Christian är med där??


Enligt min mormor o mormorsmor hade han senaste åren sin verkstad o butik på Sadovaja Ulitca nära Newskij Prospekt med 14 anställda. Min mormorsmor fick förstås smycken i present av sin pappa som sedan delats ut till döttrar i släktleden.
 Han är med i den katalog jag har, tur nog, men inte lika utförligt som i Bäcksbacka. Så jag är jätteglad för det jag fick av dig.


Om Carl Johann visste jag inte mer än att Carl Christian  hade en far som också var guldsmedsmästare. Genom brodern Andrej fick jag pappan.
Och så spädde du på med ytterligare jag inte visste.


Snälla, berätta var Bäcksbacka finns?
Men VARFÖR är inte CCH med där??? Så konstigt!


Ullanita






2021-12-05, 13:27
Svar #17

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Hej Ullanita,
Bäcksbackas bok gavs ut 1951 i endast 500 exemplar, numrerad upplaga. Jag har ärvt den av min far, som var guldsmed, liksom hans far och farfar. Nu kunde jag inte söka den i Nationalbibliotekets katalog, för mitt bibliotekskort har gått ut under pandemin. Beträffande din fråga om varför CCH inte är med hänvisar jag till bokens företal, i bilagan. Då när LB gjorde sin förteckning var det omöjligt att utnyttja källor i Sovjetunionen. En av LB:s viktigaste källor var Fölkersahms "alfabetiska förteckning över mästare, juvelerare, gravörer och (ritare?) i guld och silverbranschen, i St Petersburg 1714-1814, utgiven i tidskriften Starie godi (gångna år, fria översättningar). Eftersom LB använt den förteckningen är det knappast mödan värt att söka CCH i i den, i synnerhet som Fölkersahm behandlar en tidigare period.

Man kunde tro att något bibliotek i Sverige skulle ha Bäcksbackas bok? Du kunde fråga på ett bibliotek som kan söka i databaserna.

Varma hälsningar i vinterkylan,

Michael

2021-12-05, 16:36
Svar #18

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Tack för ditt svar igen Michael!

Varma hälsningar är bra...kom just in med hunden.



Jag behöver ju egentligen inte boken. Du har ju gett mig allt jag behöver i den boken och mer finns inte för mig där.

Jag får väl kanske ge mig med att jaga CCH och vara glad åt att jag vet så mycket som jag gör. Det är tio år mellan Andrey o Carl Christian. CCs mamma kan ha varit en tidigare fru som avlidit. Och då är inte Anna Klemann min anmoder, nej. Här är det nog stopp.


Jag gissar att du redan har den digitala ryska katalog jag tagit mina uppgifter om Heynarna från.
Det är Alexander Nikolaevitch Ivanov som är författaren.
Om inte så ge mig din email adress så skickar jag länken.


Hälsningar!
Ullanita




2022-04-16, 17:15
Svar #19

Utloggad Ulla Nordling Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-09-24, 14:38
    • Visa profil
Ibland dyker svaren på alla frågor plötsligt upp. Hittade mantalslistor 1811, 1851 och 1858 över Werro, numera Vöru.
Där fanns de allihop. Mina Heynar. Bara att räkna in dem! 
Däremot finns de inte i Werros kyrkböcker, men samma tid i kyrkböckerna dop, vigsel och död i St. Petersburg.
Samtidigt mantalsskrivna i Werro alltså.
Det fanns väl någon anledning...ibland får man bara acceptera. Går ju tyvärr inte att fråga dem.
 Som jag hoppades hittade jag där min MM MF guldsmeden Carl Christian som son till guldsmeden Carl Johann. Så äntligen fick jag släktskapet där bekräftat. Dom ÄR mina. Allihop. :)
Tack för alla tips på vägen! Och GLAD PÅSK!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna