ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Angermannus  (läst 3123 gånger)

2016-10-15, 16:10
läst 3123 gånger

Utloggad Bengt Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-01-26, 17:59
    • Visa profil
Vem var far till  ärkebiskop Abraham Angermannus
Enligt vissa uppgifter Anders Alfsson Bonde f ca1500
Enligt Geni Andreas Olofsson Präst f ca 1500 d 1564 Sidensjö
Det står på Geni DNA test?
Ock skriften Abrahamus Angermannus från Sidensjö av Sven Z Sundin
fadern Anders Olsson och dog 1564

2016-10-16, 05:47
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6937
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 06:36
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Problemet med Anders Olsson är att någon sådan fanns inte i By. Det grundar sig på att man använt den enda sekundärkällan som funnits: Johan Nordlanders avskrift av 1550 års skattelängd. Johan hade otur. Just 1550 och 1551 måste vara avskrifter där en icke läskunnig gjort avskrifterna. Längderna vimlar av fel om man jämför med tidigare och senare skattelängder.

2016-10-16, 14:46
Svar #2

Utloggad Bengt Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-01-26, 17:59
    • Visa profil
Vem var då hans far vet du de? Anders Alfsson? Ingen har alltså försökt få fram de med DNA De fanns ingen präst Anders Olofsson?
I Herdaminne finns en präst Anders vem var han?

2016-10-16, 15:37
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6937
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 06:36
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Eftersom man nu lyckats fastställa Anders Olssons rätta namn, så måste det vara han, Anders Alfsson. Fyra söner är kända, Nicodemus, Abraham, Enoch och David. Det kan inte vara någon tillfällighet att alla de fyra namnen är bibliska, och detta är unikt i Sidensjö vid mitten av 1500-talet. Nicodemus efterträdde fadern på hemmanet By 2:1 i Sidensjö 1564. Min teori är att man gjorde en variant på traditionen som sade att den äldsta, eller möjligen näst äldsta, sonen skulle ha namn efter farfar Alf. Men Abrahams far som var så förmögen att han kunde sätta de tre (yngre?) sönerna hade möjligen behov av att markera sitt bibliska sinne i denna reformationstid. Därför gav han sönerna bibliska namn, och istället för det klart förkristna Alf gavs en son det bibliska namnet Abraham. Anders Alfsson kan ha dött 1564 eftersom det var det år han överlämnade hemmanet till Nicodemus. Namn på far och syskon har återgetts i boken "Mot undergången" av författarna Erik Petersson och Annika Sandén och kom ut 2012.

2016-10-16, 19:05
Svar #4

Utloggad Bengt Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-01-26, 17:59
    • Visa profil
Anders Alfsson va alltså förmögen bonde inte präst? Hur har man kommit fram till att de var Anders Alfsson som var far till Abraham?
Jag skall se om boken du nämnde finns att låna på biblioteket

Hade Anders Alfsson en son Olaus Andre som blev kyrkoherde i Mora
Andes Alfsson skull då vara stamfader till Anders Zorn på hans mors sida
är de en skröna?

2016-10-16, 20:10
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6937
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 06:36
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Vet inget om det, men jag antar att Anders Zorn var ättling till Olaus Andrae Angermannus, kyrkoherde i Västerfärnebo och Mora, som var född i början på 1520-talet och son till den präst Anders som var kyrkoherde i Sidensjö 1542-56.
Hur man vet att Angermannus far var Anders Alfsson? Hans patronymikon var Andrae och skall vara född i By och då finns bara en att välja på. Men det bekräftas av det jag skrev förut, dvs. att Nicodemus med stor sannolikhet är son och han är en av de förmodade bröderna med bibliska namn.

2016-10-16, 23:23
Svar #6

Utloggad Bengt Norberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-01-26, 17:59
    • Visa profil
Ja i herdaminne finns Olaus son till en präst Anders, Olaus är alltså inte bror till Abraham Angemannus
Man kan ju lätt tro det när båda heter Angermannus, men namnet Angermannus  kommer väl av att båda kommer från Ångermanland
Något för DNA forskningen om de nu är möjligt

2019-03-29, 13:23
Svar #7

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Intressant

Får inte ihop helheten riktigt. Är prästen herr Anders Olofsson densamma som Anders Alfsson?  De verkar ha samma årtal på flera siter / släktforum och verkade ungefär samma tid.

Samt är Olaus Angermannus ättling till prästen Anders Olofsson? Och vems far är då Anders Olofsson. Olof Eriksson i Skalmsjö?

2019-03-29, 16:09
Svar #8

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se

Hej
Dessa personer ingår i mitt släktträd och jag har försökt att göra en sammanställning av dem på min hemsida. bifogar en länk till Anders Alfsson och hans söner:


file:///C:/Users/larso/OneDrive/Föreningar%20arbete/DeladDisgen/Inl_b%20u/Html/000/000/518.htm


Vill inte på något sätt hävda att detta är någon sanning, det är det jag tolkat ur olika källor och mailväxling mellan släktforskare.
När det gäller prästen i Mora så pekar det mesta jag sett på att hans far är Herr Anders i Bredåker, Sidensjö och inte Anders Alfsson i By.
Hälsningar
Lars

2019-03-29, 17:47
Svar #9

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Hej,

tack, då har vi samma släkt på den sidan, dvs Anders Alfsson sidan fram till Markus Abrahamsson. Kul

Fick inte upp länken du skickade, var hittar jag den på hemsidan/hur får jag upp den? Och hittade inte ngn länk på Herr Anders heller, hur söka? Antar att hans far är Olof Eriksson i Skalmssjö (som jag också är släkt på flera håll med).

2019-03-29, 18:58
Svar #10

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se

Hej
Kopierade in länken på min dator, denna är den rätta:


http://www.lasseistuvsta.se/000/000/518.htm


Hälsningar
Lars

2019-03-29, 21:42
Svar #11

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Hej,

Tack, då är jag med (vad gäller Alfsson). I övrigt får jag dalakänsla på Anders O. Intressant historia och levnadsöde för Angermannus för övrigt, helt fantastisk egentligen för en bondpojke från By.

Är släkt med Björn (1510) och Jon Olofsson (1515) i Skalmsjö på flera håll. Samt även Fåle Olofsson Hämra (1500) om han kan ses som bror.  Ser i dina rullar att du anger Olof NN som deras far. Som jag förstår det borde det vara Olof Eriksson i Skalmsjö? Det bodde väl typ bara en person där då.

Anders

2019-03-30, 11:46
Svar #12

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
 Hej
Den Olof Eriksson du nämner kan mycket väl vara den Olof NN som jag har, har aldrig sett något efternamn. Att Fåle (1510) skulle vara son till honom har jag inte sett något stöd för. Jag har flera av mina anor från början av 1500 i detta område. Kusingiften förekommer då och då och för flera av dessa anor har jag tre till fyra olika vägar från mig och uppåt. Det finns alltid något nytt att upptäcka.
När det gäller Abraham Angermannus så har även hans bröder spännande karriärer och levnadsöden. Det var en brytningstid när det norrländska inflytandet öka inom både den sakrala och den värdsliga makten. Gustav Vasa har gjort sig ovän med många inom kyrkan och fördrivit dom ur landet, han hade även gjort sig ovän med stora delar av landet genom sitt brutala sätt att kväva opinion. Det var troligen de som ledde till att många av kyrkans män kom från norr och att många på ledande ställning inom den statliga administrationen utgjordes av bl. a Bureätten.
Ett tydligt tecken på maktkoncentration inom kyrkan kan man se på att Abrahams hustru är dotter till Laurentius Petri Nericius (tidigare ärkebiskop) och som hade ytterligare två döttrar.
Magdalena som var gift med Martinus Olai Gestricius (biskop i Linköping)
 Margareta som var gift ned Laurentius Petri Gothus (Ärkebiskop) samt Andreas Laurentii Björnram (Ärkebiskop)

Undrar vad som avhandlades på deras släktträffar.
/Lars

2019-03-30, 12:27
Svar #13

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Hej,

Vad gäller Björn / Jon så verkar det finnas rätt detaljerade fortsättningar. Såsom denna:http://www.bagen.se/Samtliga%20personer/000/0056/738.htm.
Så pass detaljrik så borde inte vara någon rök utan eld.

Vad gäller Angermannus så finns det tydligen en bok om honom som heter "mot undergången". Ärekbiskopen Angermannus i apokalypsens tid.

Vi verkar även ha gemensamma släktingar även på Nikolaus Laurentii´s sida (1565) . Där har jag fler kopplingar och ser att vi har samma släkt ned till Olof Jonsson 1711. Där verkar det också finnas en  "tvist för de lärde" om han är släkte med Lars Beronius. Verkar inte helt osannolikt med en koppling till en tidigare präst? Och NLL som var hans signum skulle kunna betyda Nikolaus Laurentii Larsson? Vore intressant att få din syn där.


/ Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna