ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Berg från Sjulsmark  (läst 1236 gånger)

2016-10-11, 07:24
läst 1236 gånger

Utloggad Mona Jolérus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-10-11, 15:50
    • Visa profil
Hej,

Jag önskar komma i kontakt med andra som är släkt med Olof Johansson Berg, FÖDELSE 8 JUN 1813 • Kopparnäs 12, Piteå landsförsamling samt hans hustru Anna Magdalena Christiersdotter, 4 MAJ 1821 • Sjulsmark, Piteå.

Deras dotter Karolina Berg (gift: Johansson) född 1859 var min farfars mamma.
Jag har hennes gamla familjealbum och det skulle vara intressant att se om det finns fler som har foton och som vet något om personerna på bilderna.

Eller bara någon som vet mer om denna släkt?

Hälsningar från Mona

2016-10-11, 09:54
Svar #1

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Mona!
Jag vet inte var du bor men Pitebygdens Forskarförening har alldeles nyss avslutat ett 13 år långt  projekt där man skannat av gamla ateljétagna porträttfotografier insamlade i närområdet. Sannolikheten för att de personer som du har i ditt album även finns i den produkt föreningen gjort måste vara synnerligen stor!
Du kan läsa mer om projektet på www.piteforskarna.se
Bor du i närheten av Piteå kan du kontakta mig ( holmbergulf@hotmail.com) eller föreningen för vidare information.


hälsningar, Ulf H.

2016-10-11, 15:38
Svar #2

Utloggad Mona Jolérus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-10-11, 15:50
    • Visa profil
Nämen hej Ulf!

Tack för att du tipsar! Jag har varit till Pitebygdens Forskarförening bara för ett par månader sedan och hittat namn på flera av dem på bilderna. Jag är så glad och tacksam för den information jag har fått tag i. Jag har till och med köpt hem Pitebygdens utgivning av porträttfoton på sticka för att kunna sitta i lugn och ro och titta om jag kan få fram mer information.

Tyvärr har jag upptäckt att en del fel har slunkit in bland namnen i utgivningen (uppgift på fel person) på några av korten, men det är ju väldigt lätt hänt. Det är ju ingen exakt vetenskap. Jag har tillgång till ett par gamla album, samt att jag har intervjuat släktingar i Sverige och USA.
Det betyder att en del personer är jag helt säker på hur de såg ut, dels för att jag jobbat fram det tillsammans med dem som vet det bättre än jag och dels för att en del kort helt enkelt är märkta med namn.

Ju mer man håller på desto mer intresserad blir man, och jag skulle gärna vilja veta mer om de här personerna och gärna se fler bilder!
Det skulle vara intressant att veta om det finns kvar någon Berg-släkt kring Sjulsmark eller någon annanstans.

Jag bor i Luleå själv, så jag är ju inte så långt bort om jag skulle få tag i någon släkt som bor kvar i trakterna kring Sjulsmark. Tidigare hade släkten i Avan, utanför Luleå där jag är uppväxt kontakt med släkt i Sjulsmark, men då min farfar Herman Johansson dog på tidigt 70-tal (då jag var 1 år gammal) tappades den kontakten som jag har förstått det.

Det skulle till exempel vara jätteintressant att veta vilket hus i Sjulsmark de bodde i och om det finns kvar!

Hälsningar Mona

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna