ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finska krigsbarn + översättning  (läst 2001 gånger)

2016-10-09, 19:41
läst 2001 gånger

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Jag har ett par kort som föreställer två finska krigsbarn som var i Karlsbäck, Bjurholm hos min pappas föräldrar. De hette Martti och Marie och var syskon. Jag undrar så vilka dessa barn var och när de kan ha varit i Karlsbäck. Jag undrar om det utifrån korten går att uppskatta när de kan ha varit tagna.

På baksidan av det  första kortet som föreställer barnen troligtvis med sin mor så står det på finska en otydlig text, Muistok si Rustsün samt Martti 4v. 11kk 7? Marie 4kk 12? Dessa siffror tyder jag att det kan vara barnens ålder.

Det andra kortet är taget i Karlsbäck när barnen var där.

Det tredje kortet är på Martti när han är lite äldre, troligtvis ett kort som skickats till Karlsbäck efter att barnen åkt hem. På det kortet står det tryckt Kemin Kuvaamo, Hammar vilket jag tror är fotografen. På baksidan av kortet är det skrivet Martti flyktingbarn från Toppala Finland.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

2019-07-28, 14:55
Svar #1

Utloggad Tapani Rossi

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 21:25
    • Visa profil
    • www.krigsbarn.com
Finska krigsbarn, som kom till Sverige 1939-40 är väl dokumenterade, och vi som kom 1941-1947/48 är mycket väl dokumenterade i båda riksarkiven Stockholm/Helsingfors. Det skapades organisationer i resp land som ansvarade för urval registrering och transporter inklusive mottag, registrering och placering av barnen.
Centrala Finlandshjälpen (1939-40) och Hjälpkommittén för Finlands barn (1941-1947) var de svenska medan det i Finland var inledningsvis (1939) var något otydlig med ansvaret tills att man utsett Finlands Folkhjälp som fick status av statlig kommission. Under åren 1941-1947 fanns i Finland direkt under inrikesministern Barnförflyttningskommittën.

Det är alltså i Riksarkivet uppgifter finns om barnen Martti och Marie (kan det vara Maire ? eller Maria -vanligare i Finland än Marie).  Möjligen kan siffrorna på ett foto betyda hur länge barnen var i Sverige.  Fotot av Martti ser mest ut som ett konfirmationskort. Det var vanlig i Sverige på den tiden.
För att hitta barnen måste man känna till efternamnet. Gick någon av dem i skola i Sverige? då kan hela namnet och födelsedatum finnas i kommunens skolarkiv i en dag-och examenskatalog för varje klass och läsår. Finns det något dokument kvar från fosterhemmet kan det ha ett ID-nummer som också kan underlätta sökningen. För bättre info: Kontakta mig pr telefon. Finns på nätet. :D


2019-08-01, 09:33
Svar #2

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Tack Tapani för ditt svar.
Jag har tyvärr inget efternamn på barnen. Jag tror att de var hos min farmor och farfar endast en kort tid och att de inte gick i skolan här. Barnens pappa dog troligtvis under kriget då det finns ett kort från hans begravning.  Matti bodde i Finland när det sista kortet togs eftersom fotografen är därifrån.
Mvh Annika.

2021-01-10, 10:58
Svar #3

Utloggad Åsa Hele'n Waara

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-10-28, 20:59
    • Visa profil
Hej, sökte på Marttis och Maires mormor och råkade komma på denna sida. Första fotot föreställer min mamma Maire mormor Nanni och morbror Martti Toppala. Min mamma var född 1940, och kommer ihåg att hon sa att hon var liten då hon skickades iväg som krigsbarn. Martti var född 1935. De bodde i Pirkkiö, Finland som är gränskommun till Haparanda. Mamma flyttade till Haparanda när hon gifte sig.
Både Martti och Maire har tre barn. Hör av dig om du vill veta mer! Med vänlig hälsning Åsa Waara❤️

2021-01-10, 19:06
Svar #4

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Hej Åsa Helén!Stort tack för ditt svar! Så roligt att få veta lite mer om dessa barn. Jag fick ett fotoalbum efter min faster Anna (som var född 1918) där dessa kort finns. Anna bodde hemma hos sina föräldrar August och Albertina Eriksson när barnen var där. Din mammas namn var alltså Maire och inte Marie som det är skrivet vid korten. Efternamnet på barnen var Toppala vilket på korten var skrivet så jag trodde att det var platsen de kom ifrån. Jag har sökt förgäves på den finska kartan utan att hitta den platsen vilket ju nu får sin förklaring. Vet du hur gamla Maire och Martti var när de kom till Sverige och hur länge stannade de här? Det finns ju också ett kort från en begravning som enligt text på baksidan av kortet ska vara taget vid Marttis fars begravning. Var barnen finsktalande eller pratade de någon svenska som barn? Det står skrivet på finska på baksidan av korten som din mormor skickat så jag förmodar att hon inte talade svenska.Min pappa bodde också i samma hus under den här tiden och han skrev dagbok så jag har försökt hitta om han skrivit något om barnen men har inte hittat något än. Pappa var inkallad mycket under den här tiden så det kan ju förklara varför jag inte hittat något i dagböckerna.Lever Martti och Maire än?
Detta var många frågor som jag inte kom ihåg att ställa när någon här levde och kunde svara på dem. Du kanske har svaret på frågorna.Mvh Annika

2021-01-12, 18:25
Svar #5

Utloggad Åsa Hele'n Waara

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-10-28, 20:59
    • Visa profil
Hej, vad spännande! Jag har frågat lite och fick till svar att mamma kanske var tre år och då måste Martti ha varit kring 8 år.  Jag vet tyvärr inte hur länge de stannade där. Tyvärr är ingen i livet mer, mamma gick bort 2011 och Martti 2019. Mamma fick diagnosen parkinson vid 40 års ålder. Mamma kunde svenska men pratade helst inte, vi är ju ett tvåspråkig samhälle så hon klarade sig bra ändå. Var din pappa i deras ålder då de var i Sverige?  Hoppas vi hörs ännu, Mvh Åsa

2021-01-14, 12:58
Svar #6

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Hej Åsa Helén.
Min pappa var född 1920 så han var mycket äldre än Martti och Maire.Min pappa var i det militära under lång tid mellan 1942 och 1945 så han var troligtvis inte hemma så mycket då barnen var där.
På baksidan av kortet på barnen och deras mor står det något på finska som jag läser som "Muistok si Rustsûn Martti 4 v 11 kk 7 Maire 4 kk 12" Är det något du kan översätta till svenska? Siffrorna efter barnens namn tyder jag som deras ålder.
Mvh Annika.

2021-10-28, 20:58
Svar #7

Utloggad Åsa Hele'n Waara

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-10-28, 20:59
    • Visa profil
Hei,
Det står Ett minne till Sverige, och deras namn och ålder.
Mvh
Åsa

2021-12-09, 12:58
Svar #8

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Hej!Tack för översättningen :) Mvh Annika.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna