ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ström, Torp  (läst 798 gånger)

2016-10-06, 22:55
läst 798 gånger

Utloggad Ulrika Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 19:09
    • Visa profil

Min farmor Hedda Adolfina Olsson var född i Ström, Torps socken 1880. Hon berättar att hon och hennes syster Jenny fick gå i skola för guvernanten och postföreståndaren fröken Pilo som var hos patron Andersson på Klefva. De hade bara två barn i skolåldern så då togs andra barn emot. Sedan flyttade fröken Pilo till Stenungsund och Jenny fick följa med som sällskap och hjälp.


1) Jag har hittat Johanna Matilda Pilo född 16/12 1855 i Karlskrona. Hon flyttade till Norum 1891 från Stockholm Magdalena, hon bodde i Norum tills hon 1908 flyttade till Upphärad. Jag kan inte hitta att hon alls bodde på Orust men kanske någon vet mer om fröken Pilo.


2) I farmors album finns en bild på patron Andersson med familj (bifogas), jag skulle gärna veta vilka som är på bilden.


3) Farmors syster Jenny född 2 dec 1877 hade en fästman som hette Lindblad. Jenny dog ung och hann inte gifta sig så därför vet jag inte vem denne fästman var. Finns det någon som vet? Bifogar en bild på honom.

                     


Patron Andersson på Klefva.jpg                               (263.09 kB, 916x1372 - visat 0 gånger.)

Lindblad, Jennys fästman.jpg                               (135.17 kB, 892x1184 - visat 0 gånger.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna