ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: eftersökt  (läst 785 gånger)

2016-10-05, 16:55
läst 785 gånger

Utloggad Eva Basson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2020-02-18, 09:32
    • Visa profil
Hej alla släktforskare!
Jag har letat och letat efter en Ana till mig. Han var sammanboende med en kvinna under många år och hade många barn med henne men de gifte sig aldrig. Han hette Mattias Jonsson Marschall och var skomakare med okänt födelseort och när han var född. Han har inte synts i husförhörslängderna som inskriven på de olika församlingar där de bott.
Jag har hittat en notis i Längbros församlingi Örebro där han ville ha pengar till ett av sina barns begravning av kommunens fattigvård eftersom han var arbetslös. Det fanns det angivet att han bodde i Ulvåsa 5, där fanns han inte med i husförhörslängden. Hans sambo Anna Viktoria Löfdahl bodde på Ulvåsa 4 enligt kyrkboken. Mattias erkände faderskapet för barnen efter ett antal år och gav dem tillåtelse att bära släktnamnet Marschall.
År 1918 övergav han Anna och barnen. Hon var då gravid igen. Hon fick en barnavårdsman till hjälp och det påbörjades en eftersökning av Mattias av polisen. De sökte honom på många ställen och hittade honom till slut i Burträsk.
Där rymde han från orten och hade sedan inte anträffats.
Det jag undrar över är hur ska jag göra för att se det här ärendet i polisens arkiv för år 1918-1919?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna