ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Måns Larsson i Slättdal  (läst 772 gånger)

2016-10-01, 21:32
läst 772 gånger

Utloggad Susanne Westin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 12:29
    • Visa profil
Hej.
Jag söker föräldrarna till Måns Larsson, bosatt i Slättdal från ca 1731. Han gifte sig med Kerstin Svensdotter 1731-10-10 och i vigsellängden finns noterat att han var sockenskräddare från Gryt sn. Paret fick nio barn, varav min ana Lena var ett (född 1746-02-25). Familjen bodde i Slättdal.

Måns dog 1780-09-29. I dödlängden anges att han var 72 år, 6 månader och 21 dagar vid sin död, dvs han föddes den 8 mars 1708.

Tyvärr är det en lucka i födelselängden i Gryt sn den aktuella perioden så det har inte gått att se om han föddes i församlingen. Jag har inte heller hittat honom i någon husförhörslängd i Gryt sn.

Det finns en Måns med en far Lars som föddes i Hammaren i Tryserum sn den 8 mars 1708, dvs det födelsedatum som fås fram från uppgifterna i dödlängden. Möjligtvis är Lars synonym med den Lars Månsson som avled 1729-07-20 i Hammaren och som ev är den Lars Månsson med hustru Margareta Pedersdotter som enligt födelseboken återfinns i Skinnebo under åren 1697-1703. Jag har dock inte lyckats hitta någon koppling mellan "min" Måns och denna familj.

Är det någon som har mer information om Måns Larssons ursprung?

MVH
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna