ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Översättning  (läst 921 gånger)

2016-09-29, 07:37
läst 921 gånger

Utloggad Tommy Borlaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-09-29, 19:15
    • Visa profil
Hej därute....jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att översätta denna boupptäckning på ren svenska?

2016-09-29, 18:53
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Det beror på vad du menar med ren svenska. Nedan är ett försök till moderniserad stavning (förutom personnamnen) och moderna verbformer:

År 1812 den 24 april blev uppå vederbörandes begäran laga bouppteckning efter avlidne inhysesmannen Håkan Nilsson i Övraby som med döden avled d. 16 i samma månad och efter sig lämnat änkan Inger Carlssondotter och 8 stycken barn. Son Nils Håkansson är innehavare utav hemmanet. Son Olof Håkansson har med döden avgått och efter sig lämnat en liten dotter vid namn Ingri 6 år gammal. Son Carl myndig, son Jonas 21 år, Petter 15 år. Dottern Ciäsa gift med bonden Nils Olsson i Övra by. Dottern Ciärsten 24 år. Dottern Maria 20 år, vartill antogs till förmyndare för de omyndiga Nils Håkansson, som redan varit förmyndare för sin brors dotter Ingrid i 6 år. Blev också antagen till förmyndare för dess (sin) yngsta bror Petter och bonden Anders Håkansson i Övra by blev antagen till förmyndare för bägge de omyndiga döttrarna Kiärsten och Maria och alla var närvarande vid bouppteckningen och uppgavs boet i följande ordning.

2016-09-29, 19:25
Svar #2

Utloggad Tommy Borlaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-09-29, 19:15
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket. Nu ska jag då försöka översätta detta till engelska också.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna