ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Depier/dePier von Stein, Johan Philip Andreas  (läst 3326 gånger)

2000-02-12, 19:56
läst 3326 gånger

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
A.  Andreas von Stein föddes nog mellan 1660 och 1670 och dog efter 1743, platserna är okända.
Han kom med okänd hustru till Karlskrona omkring 1700. Paret födde barnen Beata Christina och Anna Margaretha Hybertina 1701 resp 1702.
1705 gifte Andreas om sig med Ingrid Persdotter som tidigare varit gift med Hans Biörkman.
Andreas var Fiskal och paret bosatte sig i Lyckeby. Båda barnen var inskrivna i Tyska Kyrkans födelseböcker men okända hustruns dödsbok kan jag inte hitta.  
1743 var Andreas fadder vid ett dop och sedan är även han försvunnen.
Är det någon som kan tipsa om var jag kan finna dem?
Andreas bör ju haft juridisk utbildning men jag hittar honom inte i Uppsalas eller Lunds elevmatriklar för åren omkring 1700.  
B.  Peter von Stein var Löjtnant och kom till Livland 1627/1628. Han slutade som militär och var bland annat Notarie. Han adlades 1653 och återfinns i Livland minst till 1671.
Var hittar man familjer till folken på den sidan Östersjön? Peter kan teoretiskt vara farfar till Andreas.
Andreas kan ju fått sin bokliga utbildning i Tyskland och sedan kommit bakvägen till Karlksrona. Hur hittar man dessa invandrare?
Ja frågetecknen är många och jag kan nog inte räta ut dem utan hjälp!!
All hjälp mottages tacksamt!

2000-02-13, 15:31
Svar #1

Kjell Öhman

Hej Sven! Jag vet inte riktigt om jag förstår vad Du menar. I rubriken anges de Pier, men i texten anger Du von Stein.  
Hur som helst. I Medelstad häradsrätts domböcker förekommer under 1740-talet en landsfiscal Anders de Pier. Hans namn förekommer många gånger i domboken, storleksordningen 100 ärenden under perioden 1740-45. Ingen gång anges hans hemvist.
Hans hustru anges som Beata de Pier några gånger under perioden 1740-48. Vid ett par tillfällen anges hemvisten som Bakareboda, som ligger i Fridlevstad sn

2000-02-13, 20:12
Svar #2

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Hej Kjell!
Ok - jag kanske utryckt mej lite luddigt!
Min Andreas Depier von Stein bör ha avlidit ca ca 1745 och Anders de Pier har jag inte stött på tidigare. Anders kan ju vara en son (som jag missat) till Andreas. Pappa Fiskal och sonen Landsfiskal är ju rimligt. Andreas hade en dotter Beate Christina gift med skomakarmästare Samuel Lundberg och dom bodde i Bakareboda.
Har Du några andra uppgifter om Anders?
Mvh
Sven

2000-02-14, 15:02
Svar #3

Kjell Öhman

Hej Sven! Jag har inga ytterligare personuppgifter om Anders de Pier. Han förekommer i domboken som drivande av ett stort antal ärenden i tjänsten. Hans hustru däremot förekommer i egna ärenden. Om Du är intressead kan jag berätta i korthet vad dessa ärenden handlar om.
Nu förstår jag vad Du menar med namngivningen. Det fullständiga namnet är alltså de Pier von Stein
Hälsningar
Kjell

2000-02-14, 20:46
Svar #4

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Hej Kjell!
Jag tror inte jag är så angelägen om målens art. Tydligen är dom åklagare eller dylikt och jobbar för andra. Intressant är att både man och hustru tycks syssla med juridiska göromål.
Din namntolkningär helt OK.  
Hälsningar  
Sven

2000-02-15, 13:55
Svar #5

Kjell Öhman

Sven! Nu uttryckte jag mig tydligen oklart. Hustrun Beata de Pier syslar inte med juridiska saker som yrke. Jag menade med uttrycket egna ärenden att hon förekommer som instämd eller som den instämmande.
Häslningar
Kjell

2000-02-28, 20:03
Svar #6

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Hej igen Kjell.
Jag har tittat lite närmare efter Anders/Andreas dePier von Stein.
Min arbetshypotes är, kanske felaktigt, att Johan Philip Andreas dePier von Stein är en och att Anders dePier är en annan person, som jag misstänkte kunde vara en för mej hittills okänd son till Andreas, men jag hittar ingen födelsebok.  
Min fråga är från vilken källa Du fått fram att Beata var hustru till Anders?
Jag hittar ingen annan Beata än skomakarhustrun! Se ovan.
Hälsningar  
Sven

2000-02-29, 12:04
Svar #7

Kjell Öhman

Hej Sven! Jag har sett Ditt medelande men har ingen praktisk möjlighet att hjälpa Dig förrän om ca 14 dagar. Jag återkommer då
Hälsningar
Kjell

2000-02-29, 22:19
Svar #8

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Hej Kjell!
Jag väntar med spänning men det är ingen brådska för om 10 dagar reser jag bort (Florida) i 14 dagar. Jag kollar så fort jag kommit hem i slutet av mars.
Hälsningar  
Sven

2000-03-28, 12:21
Svar #9

Kjell Öhman

Hej Sven! Jag har nu gått igenom mina noteringar från Medelstad härads dombok för perioden 1740-1750. Mitt tidigare påstående att Beata och Anders de Pier skulle vara man och hustru är felaktigt. Det är frågan om dotter och fader.
 
Beata de Pier omnämns 11 gånger under den perioden. Anders de Pier förekommer ca 70 gånger. Jag har nu tittat litet nogrannare och ser att Beata de Pier anges som dotter till landsfiskalen Anders de Pier. Beata anges som hustru och har sin hemvist i Bakareboda. Vidare kan jag utläsa att fadern Anders de Pier lever till 1749. Han anges som sjuk 19 maj 1749 och anges som död i ärendet den 27 okt 1749. Anders de Pier anges konsekvent som Anders och inte som Andreas, men det tror jag inte betyder att Anders och Andreas skulle vara två olika personer. Beata de Pier stavas någon gång som Beatha, annars konsekvent Beata. Efternamnet de Pier stavas endast vid något tillfälle som Depierre, annars konsekvent som de Pier(s).
 
Här neddan följer en kort förteckning över de ärenden där Beata de Pier förekommer/omnämns:
 
1740 6 nov nr 47 Ärende angående en tvist om ett silverföremål  som utlånats
1740 6 nov nr 48 Ärende angående  en tvist om ett par vita oxar
1742 9 feb nr 12 Ärende om 2ne lamm som bortstulits
1742 1 jun nr 40 Fortsatt behandling av ärendet om 2ne lamm som bortstulits
1744 15 feb nr 67 Ärende angående anklagelser om våld
1746 21 feb  nr 30 Ärende angående försummad gudstjänst
1748 25 okt nr 93 Ärende angående skattehemmanet Bakareboda och hur detta kommits över
1749 15 feb nr 55 Fortsatt behandling av ärendet om åtkomsten av skattehemmanet Bakareboda
1749 19 maj nr 10 På grund av faderns sjukdom uppskjutes behandlingen till nästa Ting
1749 24 okt nr 62 Har erlagt vädjepenningar
1749 27 okt nr 62 Fortsatt behandling av ärendet om åtkomsten av skattehemmanet Bakareboda. Fadern anges som död
 
Hälsningar
Kjell

2000-03-31, 19:18
Svar #10

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Hej, Sven
År 1690 antogs en volontär vid 3:e volontärreg. i Karlskrona: Georg Fredrik von Stein, enligt rullan ska han vara född ca 1662 i Grasglauw stad (svårläsligt) i Sachsen. Kan han vara släkt med din Andreas?
 
Hälsningar
Mikael Lejdeby

2000-04-03, 23:21
Svar #11

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Hej Mikael!
Tack för inlägget.
Jag känner inte till honom ännu men det verkar mycket intressant.  
Hälsningar  
Sven

2000-04-03, 23:47
Svar #12

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Hej Kjell!
Efter lite dröjsmål återkommer jag nu.
Tack för den fina informationen, som bara gör mej mera nyfiken. Hur långt vågar jag besvära Dig?
Lite lustigt med namnet. Gubben heter Andreas i båda döttrarnas födelseböcker samt som fadder vid åtskillig födslar men i domboken kallas han tydligen lika konsekvent Anders. Det är dock ingen tvekan Andreas = Anders!
I alla kyrkböckerna har han varit fiskal men Du har sett honom som landsfiskal vilket jag tror var hans syssla.
I kyrkböckerna försvann han 1743 och jag har med ljus och lykta sökt hans dödsbok och givetvis inte hittat den för jag har felaktigt sökt åren 1743-45. Nu förstår jag att han dött mellan maj och oktober 1749. Framgår det möjligen i domboken var han bodde vid sin död?
Jag borde nog läsa mera om domstolsmålen men domböckerna är svåråtkomliga i Stockholm och så lider jag av en viss oförmåga att tolka texterna.
Jag är nyfiken på huruvida Beata var den åtalade eller den åtalande.  
Tydligen rådde det tvist om ägandet av Bakareboda.
Beata och hennes andre man Samuel Lundberg bodde där från giftemålet 1736 tills de dog. Jag vet dock inte om de ägde någon gård eller bara bodde där. Samuel var skomakarmästare.
Beata var tidigare gift med Lars Flodin med vilken hon också hade barn. Om Flodin vet jag inte mycket men möjligen var han kyrkoväktare i Torhamn.
Jag har fått intrycket att Du gör avskrifter från domböcker och kanske har en massa sidor som jag skulle behöva. Vad har jag för möjligheter att mot ersättning köpa de kopior av Dina avskrifter där Beata är inblandad?
Hjärtliga häslningar
Sven

2000-04-04, 11:42
Svar #13

Kjell Öhman

Hej Sven! Roligt att kunna hjälpa Dig med några nya pusselbitar om Din Andreas och Beata. När det gäller hemvisten för Andreas när han dog skulle jag gissa att det var i Bakareboda. Uppenbarligen var Andreas förhindrad att komma till Tinget på grund av sjukdom. Dottern Beata trädde då in i hans ställe. Det skulle kunna tyda på att han också bodde i Bakareboda. Kolla dödboken för Fridlevstad.
 
Det är riktigt att jag har gått igenom domböckerna för Medelstad härad. Tillsammans med Björn-Åke Pettersson täcker vi perioden 1679-1750. Vi är i det närmaste klara och håller på med kvalitetsgranskning mm. Vi beräknar att materialet ska vara allmänt tillgängligt på CD till slutet av sommaren. I registret finns alla förekommande namn, gårdar, typ av mål och en mycket kort sammanfattning av ärendet mm. Det finns alltså ingen komplett avskrift av texten i domboken. Tanken är att man vid träff i registret på namn eller gård ska gå till originalkällan och läsa den kompletta texten. Det är sammanlagt ca 100 000 personnamn och ca 5000 mål. Ett ganska digert material med andra ord.
 
Jag skulle, om Du vill, kunna kopiera de ärenden som gäller Beata, från mikrofilmen. Jag kan tyvärr inte göra det förrän tidigast under Påskveckan. Det handlar om ca 50 sidor. Jag tror det brukar kosta 1 kr/sida.  
Hälsningar
Kjell

2000-04-05, 22:33
Svar #14

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Tack Kjell!
Inget dåligt arbete Du och Björn-Åke P håller på med.
Har Du tid; ingen brådska, så köper jag kopiorna om Beata. Tror dock inte Du får fram dom för en krona stycket! Så skall ju Du ha för Dina kostnader också.
Jag ringer Dig endera dagen
Hälsningar Sven

2014-11-14, 23:07
Svar #15

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 21:19
    • Visa profil
Hej!
 
Såhär 14,5 år senare! Har nu själv hittat samma ana som behandlas här och undrar om ni kom längre vad gäller Johan Philip Andreas de Pier von Steins ursprung eller om ni lyckades hitta namnet på hans hustru! Har märkt att jag sökt i samma källor som ni nämnt här ovan men utan att få någon ledtråd!
 
Med vänlig hälsning
Michael Erenius

2014-11-15, 13:26
Svar #16

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej!
 
14,5 år er jo næsten ingen tid med et perspektiv på århundreder. :-)
 
Jeg har forsket en smule omkring de Pier/von Stein, selvom de ikke er blandt mine egne aner. Efternavnene forvirrede  mig, men så gik det op for mig, at af/fra sten på tysk er von Stein og på fransk er de Pierre. Så mon ikke der bare er tale om, at efternavnet blev nævnt både på tysk og fransk? Er det samme konklusion, som I andre er nået frem til?
 
I Lunds Stifs Herdaminne nævnes Peder Hansen Birkop, præst i Ramdala og Jämjö 1674-79. Han var gift med Annika Danielsdotter Lepin, som sandsynligvis var datter af borgmester Daniel Lepin og søster til min ane af samme navn, Daniel Lepin i Ramdala. Denne slægt har en separat diskussion under Övriga släkter - L og Lepin/Leppin.
Jeg nævner dette, da Peder Birkop og Annika Lepin angiveligt havde datteren Ingrid, der først var gift med Rasmus Larsson, præst i Lyckeby, død 1692, anden gang var gift med Hans Björkman, länsman og kompaniskrivare i Lyckeby, død 1701 og tredie gang var gift med netop Johan Philip Andreas de Pier/von Stein, stads- og landfiskal i Lyckeby og Karlskrona, død 1749. Dette må jo være samme kvinde som nævnt ovenfor i denne tråd.
 
Venlig hilsen,
 
Jacob

2016-07-14, 17:41
Svar #17

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Länsmannen Johan Philip Andreas de Pierre önskar en attest vid Karlskrona rådhusrätt 1706-11-24. Hans hustru Maria Beens har avlidit 1704-11-30 och efterlämnat de två barnen Beata Christina som är på sitt 6:e år och Anna Margareta Hubertina på sitt 5:e år. Hustrun är född i Amsterdam med föräldrar Hubert Beens och Maria Hackius.
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Blekinge län EVIIBAA:969 (1706-1706) Bild 5390 (AID: v279033.b5390, NAD: SE/VALA/0382503)

2016-10-20, 18:51
Svar #18

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
 Karin Uhrvik
Ser i Ditt inlägg 2016-07-14 att Du hittat Johan Philip Andreas de Pierres hustru.
Jag har egentligen slutat med min släktforskning och nöjer mej med att försöka fylla
några ”hål” tills vidare. Nu har Du fyllt ett av dom som jag kämpat med sedan flera år tillbaka.
Därmed utgår jag från att ”JPAdeP” också kommer från Amsterdam vilket inte, i brist på underlag, är bevisat änne.
Jag har en hel del om ”JPAdeP” från det han kom till Karlskrona till hans död och delar givetvis med mej.
”JPAdeP” är min mf mm mm mf.
Mvh/SvenC

2016-10-21, 08:38
Svar #19

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Det är alltid trevligt när tillfällighetsfynden uppskattas.
Hälsningar
Karin

2016-10-23, 13:19
Svar #20

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil

Hej Karin!
Roligt att träffas. Trodde jag fått en ny släkting!
Det gör ju inget om det "bara" är tillfällesfynd!
Med vänlig hälsning/SvenC

2018-11-26, 21:51
Svar #21

Utloggad Yngve Göransson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 22:43
    • Visa profil
Lite jag samlat på mig om Andreas De Pier Von Stein.[/font]

Den 28 Maj 1749 begrofs Landsdiskalen de Pier 79 år i Augerum[/font]

1722 Står han som ägare till ön Inlängan, se Jordebok Torhamns Socken 1722[/font]

Fredagen den 26 Maj 1705 Copulerades Johan Philip Andreas De Pier von Stein  och Ingrid Persdotter Birkop, bägge ifrån Lyckeby, Lyckeby vigde bok.[/font]

1731-05-31 [/font]

7. Karl Gustav Lessle kärar Johan Kort Kriger angående en galonhatt. Skrivare Daniel Ternström inställer sig på landsfiskal Andreas de Piers vägnar då landsfiskalens måg olyckligen omkommit. Hatten draperad med äkta silvergalon. Dom; 200 C i b[/font]



De Pier var tidigare gift med Maria Beens bördig från Amsterdam, Hon dog i Karlskrona 30 Nov 1704.[/font]
Han hade två barn med henne

Beate Christina De Pier f. 1701 i Karlskrona som gifte sig med Lars Persson Flodin/Frodig båtsman och skogsvaktare.

Anna Margareta Hubertina De Pier f. 7 Sep 1702 Karlskrona som gifte sig med 1. bagaren Bengt Lund från Karlshamn, 2. Bengt Randers från Karlshamn[/font]

Yngve[/font]


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna