ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniform  (läst 1913 gånger)

2016-09-20, 13:05
läst 1913 gånger

Utloggad Lena Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-07-10, 20:14
    • Visa profil
Hej! Detta foto hittades bland min farfars saker. Vi vet inte vem det är, men hans far gick in i armén 1872 Vedbos kompani i Dalsland. På kragen står det ett B. Kortet är taget i Halden.
Tacksam för om nån kan hjälpa mig. Kan detta vara ett foto på min farfars far?
Lena

2016-09-21, 08:06
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
hej,
nej någon militär uniform ser det inte ut som, snarare för en kusk.
häls larso

2016-09-22, 12:54
Svar #2

Utloggad Lena Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-07-10, 20:14
    • Visa profil
Hej!
Misstänkte att det inte var en militäruniform. Du skriver kusk och då blir jag ännu mer vilsen. Var man anställd som kusk? Vet du vart man kan vända sig, när det gäller uniformer? Funderar över om B:et på kragen kan stå för Banverket i Norge. Nån som vet?

2016-09-22, 18:08
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Hej,
Bilden bör vara tagen mellan 1905, då Gustav Larsen Sollem övertog Axel Leverins rörelse, och 1916, då han sålde filialen i Fredrikshald, se denna länk: https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Gustav_Larsen_Sollem.
Är du säker på att bilden är tagen i Halden och inte i Fredrikstad?
mvh Bertil

2016-09-22, 19:32
Svar #4

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Hej igen,

Någonting som kallades Banverket fanns, såvitt jag kunnat finna, inte i Norge under den aktuella perioden. Jag har inte kunnat hitta några bilder på nätet av Norges Statsbaners uniform under perioden, men både den danska och den svenska järnvägen hade ett bevingat hjul som symbol, något som NSB också haft sedan åtminstone 1935.
Jag är ense med LarsOlof att uniformen ser ut som ett livré för en privatanställd, kanske på ett hotell eller på någon industri eller annat företag. Bortsett från B:et på kragen saknar uniformen igenkänningstecken, t.ex. en prägling på knapparna, som man kunde förvänta sig av en officiell uniform.
mvh/Bertil

2016-09-22, 22:25
Svar #5

Utloggad Lena Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-07-10, 20:14
    • Visa profil
Tack för svaren. Nej jag är inte säker på att det är taget i Halden. Min släkting bodde i Dals-Ed, så det är ca 5 mil därifrån. På baksidan av Fotot Står det Leverin, Fredrikstad,Sarpsborg, Fredrikshald. På framsidan står det Leverins eftert,Sollen. Fr.stad,Fr,hald. Önskarså att få bekräftat var, vilket år, så att jag kan få fram vem det är. Men känns lite hopplöst just nu. De hade inte kuskar inom militären? Min släkting hade en skada i benet som han sedermera fick avsked för.  Jag har hittat ett kort på We
bos soldater, där stod det att vapenrocken hade åtta knappar, så jag hoppades på att det var min släkting på att det var min farfars far på kortet.
Jätte tacksam för alla era kommentarer.

2016-09-23, 09:29
Svar #6

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
hej igen,
ytterligare kommentar: B-et kan ju vara ett monogram för arbetsgivaren? Ofta hade betjänter och anställda på något gods en livré med arbetsgivarens vapen och/eller familjens symboler på livréns knappar. Säg att han var anställd hos Berman eller Bonde - varför då inte ett B på kragen. Den kusk jag menar vid den här tiden kunde ju även vara chaufför?
Häls LarsO

2016-09-23, 18:41
Svar #7

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Lena

Jag tror inte att fotot föreställer din farfars far. Om han hette Otto Wallin, var han född 1854 och var soldat under roten nr 89 Södra Hökedalen i Eds socken och Älvsborgs län. Fotot måste vara taget tidigast 1905, då Sollem tog över Leverins rörelse. Vid den tiden var Otto Wallin alltså 51 år. Mannen på fotot ser avsevärt yngre ut.
Kanske går det att på något norskt forum reda ut vilket företag som har använt ett sådant livré.
(Vapenrocken är den jacka som går ner till halva låret och som visas på din senaste bild. Modell 1860 hade, som du säger, 8 knappar i varje rad, även om alla inte syns på bilden. Ett plagg som går nedanför knäna är en kappa, och bärs normalt över vapenrocken. Detta är ytterligare en anledning till att jag anser att plagget på din första bild inte är ett uniformsplagg, eftersom man inte ser någonting av någon vapenrock.)
Hälsn. Bertil

2016-09-23, 21:00
Svar #8

Utloggad Lena Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-07-10, 20:14
    • Visa profil
Tack! för era svar. Nu vet jag i alla fall att det inte är min farfars far. Tänkte att kortet kanske togs när han tog anställning i armen 1872, då var han 17 år. Han försvann till Amerika 1895. Alltså är det min farfar som ung. Skall försöka kolla runt lite om jag kan hitta var han var anställd. Jag vet bara att han var stenhuggare och byggnadsarbetare när han var ung. Tack så jätte mycket för hjälpen  ;)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna