ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad är era åsikter om programmet Genney?  (läst 8909 gånger)

2016-09-20, 00:33
läst 8909 gånger

Utloggad Jonas Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-09-23, 01:22
    • Visa profil
Jag har nyligen blivit intresserad av släktforskning och har valt att använda mig av ett abonnemang hos Arkiv Digital. Under ett par veckor har jag provat demoversionen av "Min släkt" för att registrera mina funna anor med. Programmet var enkelt att komma igång med, men trots att jag är gröngöling på området känner jag att Min släkt är en aning för "simpelt" och att jag antagligen kommer att växa ur det ganska snart. Jag har nu istället fått upp ögonen för "Genney" som verkar mer modernt, har fler funktioner och inställningsmöjligheter samt är snyggare rent grafiskt. Och detta trots att programmet fortfarande är i sin första version. Det känns verkligen som att Genney har potential att bli ett ledande program i Sverige för släktforskare. Det enda som jag kan tycka känns en aning "oroande" är att programmet står och faller med en enda person (utvecklaren av det)...

Hur ser ni på det sistnämnda samt på programmet i sig? Jämfört med "Min släkt"..vad tycker ni då?   

2016-09-21, 08:36
Svar #1

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!

Först och främst, både MinSläkt och Genney utvecklas av en enda person, så om man jämför dessa program så är de på denna punkten samma. Jag ser inte det som något större problem. Om Micael Frank (som utvecklar Genney) skulle sluta med det av någon anledning, så har du ju fortfarande programmet så som det är då. Samma sak med MinSläkt. Sen har väl utvecklaren möjlighet att sälja det vidare/hitta någon som kan fortsätta om så blir fallet.


Jag jobbar som systemutvecklare (konsult) och arbetar med större e-handelswebbplatser (t.ex. ansvarig utvecklare för teknikmagasinet.se). När man har kunskapen att koda och tycker släktforskning är det bästa som finns så är det svårt att inte ha massa idéer och tankar om hur man skulle vilja att ett släktforskningsprogram fungerar. Så för ett antal år sedan började jag bygga mitt eget program som hade de funktioner jag önskade. Detta projekt pågick i två-tre år men jag har lagt det på is fullständigt när Genney kom. Av den anledningen att Genney hade nästan allt det som jag ville ha i mitt program. Genney hann före!


Jag använde MinSläkt i ungefär 10 år fram tills dess. Det som gjort att jag bytt är möjligheten till flera källor per händelse och källor för själva personen i sig samt det hierarkiska platsregistret med koordinater och det "fräscha" gränssnittet (Jag tål personligen inte DISGENs gränssnitt).
Vid jämförelse så är MinSläkt snabbare vid uppstart och vid exporter/importer av GEDCOM, men om man inte är väldigt otålig så är det inget som stör (jag har 42200 personer i mitt arkiv). Genney har fortfarande vissa barnsjukdomar, men inget som orsakat några stora problem. Genney utnyttjar så gott som alla möjligheter som finns i GEDCOM-standarden, vilket MinSläkt inte gör. DISGEN utnyttjar väl också det mesta skulle jag tro, men kartfunktionen är väl där begränsad till Sverige? Som inkörd i MinSläkt tog det lite tid att lära sig jobba med Genney, men så är det väl med alla nya program.

Sedan är det också så att flera av de mer speciella funktionerna som mitt program skulle haft om jag blivit färdig, har jag överlämnat till Micael som förslag på funktioner och glädjande nog har han tagit till sig dem och senast jag hörde så är de planerade till version 2. Har haft många diskussioner över mail kring funktioner och tekniska lösningar och Micael verkar väldigt mottaglig för nya idéer vilket är lovande för programmets framtid. Vid jämförelse verkar Dannberg inte längre lika mottaglig för nya idéer då MinSläkt inte fått några större nya funktioner på flera år, bara putsning på de befintliga (som jag upplever det).


/Martin

2016-09-21, 18:05
Svar #2

Utloggad Jonas Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-09-23, 01:22
    • Visa profil
Tack för ett bra och uttömmande svar, Martin!

Jag visste inte säkert att även MinSläkt stod och föll med en enda person, men misstänkte det starkt. Precis som du skriver har jag också en känsla av att MinSläkt inte utvecklas speciellt mycket - därav tror jag att man kan komma att växa ifrån det så småningom. Även om man kanske egentligen inte behöver så mycket mer funktioner än vad som finns i MinSläkt idag så vore det inte så kul att se andra program utvecklas grafiskt och funktionsmässigt dem närmsta åren medan MinSläkt i princip står still. Sedan ska kanske sägas att en för snabb utvecklingstakt och stora förändringar från version till version inte heller är så lyckat egentligen. Det är en avvägning det där.

Tack igen för ditt inlägg som faktiskt hjälpte mig att på allvar våga köra vidare med Genney!  :)

 

2016-09-21, 19:15
Svar #3

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,


"Ju fler kockar, desto sämre soppa" ? :)
Att vara ensam om det kanske kan ha fördelen att man inte hinner med att bygga för mycket nya saker på en och samma gång, vilket väl kanske minskar risken för "kluddighet"?
Finns väl för och nackdelar med det mesta. För mycket funktioner, för "kluddigt". För lite funktioner, ingen som vill ha. Gäller att hitta mellanläge som fungerar...


/Martin

2016-09-23, 08:00
Svar #4

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
De önskningar som jag för flera år sedan skickade till MinSläkt (och som inte har lagts till) har jag skickat till Genney + massor med nya förslag när jag märkte att förslagen lades till i programmet (det har blivit "några" mail).


2016-10-10, 23:38
Svar #5

hans

Kan bara hålla med Martin och Bengt! Jag har samma bakgrund i MinSläkt, och har varit besviken på att inga egentliga nyheter kommit i de senaste uppdateringarna. Därför har jag länge sökt efter ett alternativt program utan att förlora de positiva sidorna som MinSläkt ändå har. Jag hittade Genney, och en utvecklare som är mycket mera på hugget, och har bra sinne för logik och användartänkande i designen.

Att byta program är inte helt smärtfritt, men har gått över förväntan - mycket tack vare bra verktyg för konvertering av platser.

Då Genneytäcker tre olika plattformar; Windows, Mac och Linux, finns en stor potential. Som ny användare hoppas jag nu på en ordentlig publicitet och marknadsföring, så att det blir flera som stöttar den fortsatta utvecklingen.

2016-10-18, 08:34
Svar #6

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil

Föreningen DIS MITT skrev om Genneys släktkalkylator i sin tidning 2016-1, sidan 7 & 8:
http://dis-mitt.se/wp-content/uploads/dismittnytt/DIS-Mitt_Nytt_Nr_1_2016.pdf

2016-10-19, 11:40
Svar #7

hans

Beröm från konkurrenterna ger ju extra hög poäng!  ;)

Stämmer in i lovsången; det är ett imponerande grafiskt strukturbygge. Svårigheten att särskilja linjerna vid komplicerade förhållanden, som artikeln nämner, avhjälps genom att markera en person i diagrammet. Då blir ättlingalinjerna från denne feta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna