ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Den mystiske rallaren Mattias Olsson  (läst 641 gånger)

2003-01-25, 13:54
läst 641 gånger

Utloggad Erika Öhnstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-04-06, 23:01
    • Visa profil
Runt 1888 träffade Mattias Olsson från Blekinge min farfars farmor Brita Larsson, f 1869-10-13, Nordannälden, Näskott, i Jämtland. De blev kära, och resultatet blev att Brita blev gravid. Dom ville gifta sig, men Britas far Lars Ersson sa nej. Så det blev ingen fortsättning på deras historia, men Brita var aldrig med någon annan karl. Hon förblev ogift, med sin enda oäkta son Julius, född 1889-07-07. Tyvärr var Brita väldigt tyslåten angående Mattias, och det tog många år att få reda på det lilla vi vet; hans namn och var han kom ifrån. Så det jag önskar få reda på är så klart någonting om honom. Det är inte säkert att det finns att få reda på uppgifter, men jag hoppas att det någonstans står skrivet om rallare från Blekinge...
/Erika

2003-01-26, 11:43
Svar #1

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Det fanns inte speciellt många Mattias Olsson i Folkräkningen 1890. De flesta var betydligt äldre. Jag hittade en i Blekinge, men det är osäkert om det är han. Se lyte. Jag har sökt på alternativa stavningar, Mathias och Matthias, men inte fått upp någon som passar in.
Han kan också ha lämnat landet 1890.
Asarums församling    
Mattias Olsson f. 1862 Asarums  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Asarums
Hemort: Jordgöhl
Kontrakt: Listers o Bräkne
Län: Blekinge
 
Födelseår: 1862
Födelseort:  
Födelseförs: Asarums
 
Yrke:  
Titel:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest: fosterb.
Famstkod: Barn (B)
 
Hushåll nr: 1094
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte: mindre vetande
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000186  Kort nr: 4
Sida: 73  Rad: 34
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Håkan Eriksson f. 1840, torpare
Maria Nilsd:r f. 1848
Hilda Sofia f. 1873
Augusta f. 1877
Oscar f. 1880
Irma Natalia f. 1883
Helfrid f. 1885
Elof f. 1888
Mattias Olsson f. 1862

2003-01-26, 12:47
Svar #2

W. Spjelkavik

Hei!
Mathias Olsson från Blekinge län, f. 1859, finnes i Norge som gruvearbeider i Sulitjelma, 1894 - 1895. De eneste spor han har lagt etter seg her er at han gikk gjennom en helsesjekk i 1894 og har reist herfra i 1896, da han oppgis å ha skyld på bolagets butikk.
 
Hilsen
Wenche

2003-01-26, 16:36
Svar #3

Utloggad Erika Öhnstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-04-06, 23:01
    • Visa profil
Siv och Wenche,
 
tack för upplysningarna. Jag kunde tänka mig att det skulle vara svårt att hitta något om honom, spec eftersom vi inte har någon ålder på honom. Jag skulle kunna tänka mig att han kan ha farit till Norge faktiskt, för det är ju inte så himla långt till gränsen härifrån, så det kan ha varit en möjlighet när han blev nekad giftemål.
 
Wenche,
jag såg att du skrev om Pehr Jonsson från Offerdal i höstas. Jag har oxå hans anor, några anfäder åt honom, två döttrars makar + enas barn. Jag har även Agnes familj och anfäder, så om du vill veta mer så kan jag maila!
 
/ Erika

2005-01-19, 15:22
Svar #4

Utloggad Erika Öhnstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-04-06, 23:01
    • Visa profil
Nu var det längesen jag gjorde denna efterlysning, men jag vill nu försöka följa upp den Mathias Olsson som vistades i Norge 1894-1896. Han var som sagt ovan här född 1859 i Blekinge Län. Det finns ju en möjlighet att han kallades Mattis också, för att ha med det i beräkningarna....
 
/Erika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna