ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Befolkningen i Sverige" samma sak som "Sveriges befolkning"?  (läst 1745 gånger)

2016-09-14, 02:13
läst 1745 gånger

Utloggad Jonas Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-09-23, 01:22
    • Visa profil
Jag funderar på ifall jag ska skaffa ett antal "Sveriges befolkningsskivor" alternativt uppgradera mitt abonnemang hos Arkiv Digital till "Allt-i-ett" för att få med bl.a. "Befolkningen i Sverige 1880-1920". Men är "Befolkningen i Sverige" som ingår i abonnemanget identiskt med "Sveriges befolkning" som finns på CD-skivor?

I längden skulle det ju bli billigare ifall man köpte CD-skivorna och nöjde sig med bas-abonnemanget hos Arkiv Digital istället för att  använda sig av det dyrare "Allt-i-ett" abonnemanget. Å andra sidan vore det väldigt skönt att ha dem flesta registren tillgängliga direkt i datorn och slippa att behöva ladda CD-skivor varenda gång man vill göra en sökning. Fast man kanske kan lägga över innehållet i t.ex. "Sveriges befolkning 1880" till datorn så att man kommer ifrån laddandet av CD-skivor!?

Med "Allt-i-ett" abonnemanget täcker man ju perioden 1880-1920, 1950 och 1960. Skaffar man sedan Sveriges befolkning 1980 och Sveriges dödbok så har man rätt bra registertäckning tänker jag. Kör man med bas-abonnemanget får man tillgång till Sveriges befolkning 1950, men kan till att börja med också komplettera med förslagsvis Sveriges befolkning 1880, 1910 och 1980..samt även med Sveriges dödbok. Vilket alternativ låter vettigast tycker ni?

2016-09-14, 08:24
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har alla skivorna med "Sveriges befolkning" och har installerat dem på min hårddisk, liksom ett antal regionala databaser, och så har jag AD "Allt i ett" abonnemanget, och det hela fungerar bra, och jag har stor nytta av alltihop.
"Sveriges befolkning 1880-1920" är ett bra komplement, bara man kommer ihåg att folk i Stockholm inte finns med, pga det annorlunda systemet för folkbokföring där.

2016-09-14, 10:10
Svar #2

Utloggad Jonas Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-09-23, 01:22
    • Visa profil
Ok, så det är möjligt att t.ex. finna uppgifter på CD-skivan "Sveriges befolkning 1880" som man inte hittar i abonnemangets register "Befolkningen i Sverige 1880-1920" och vice versa? Annars känns det onödigt att ha "dubbletter" kan jag tycka!?

2016-09-14, 17:11
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
AD:s Befolkningen i Sverige 1880-1920 är ett digitalt personregister till samtliga husförhörslängder och församlingsböcker för tiden omkring 1880-1920. Skivorna med Sveriges Befolkning är databaser med alla som bodde i Sverige de åren som skivorna finns för. Skivorna har fler sökmöjligheter än AD:s register. Båda är andrahandskällor och mycket inmatat av personer som inte sysslat med detta tidigare. AD har även register över sveriges befolkning 1950 och 1960 mm. Så alla dessa är, som Elisabeth skriver, ett komplement till varandra. Men vilket man ska välja i första hand är svårt att svara på, men skivorna kanske jag lägger en röst på, och då natruligtvis även dödskivan.

2016-09-14, 23:32
Svar #4

Utloggad Jonas Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-09-23, 01:22
    • Visa profil
Tack så mycket för svar - då förstår jag bättre hur det ligger till med "Sveriges befolkning" och "Befolkningen i Sverige"! Jag får väl grunna lite till på hur jag ska göra, men det lutar väl åt att jag behåller mitt basabonnemang tillsvidare och beställer några lämpliga skivor till att börja med. "Sveriges dödbok" känns i alla fall som en av dem givna skivorna att välja i ett första skede! Senare kan man komplettera med fler skivor som täcker andra årtionden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna