ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad skriver prästen i Krokstad, AI:22, sid 314  (läst 759 gånger)

2016-09-13, 16:00
läst 759 gånger

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
I AD AI:22, sid 314 för Krokstad finns en notering högst upp på högersidan. Jag har lyckats läsa vissa delar men det är för mycket som saknas. Finns det någon vänlig själ som kan försöka att hjälpa mig.

2016-09-16, 16:04
Svar #1

Utloggad Jonatan Hilding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2022-05-21, 17:34
    • Visa profil
Rädd att jag inte heller kan tyda hela texten, men kan ju fylla i det jag kan!


Vid enskildt förhör i presteg. 27/9 72 svarade mannen att det var Gud Fader och hustrun
att det var DHA (Den Heliga Anden?) som blef Människa(?) för att återlösa oss(?). De anvisades
att se bättre på sina X(Chri)stend.(oms)stycken o de lofvade det. Samt(?) förelades att å nye(?)
inställa sig till förhör. Särskildt anvisades dem att betrakta Athanasii Sumboluni(?) (Odödlighet...)
och 2dra artiklen(?) förkl.(aring) i frågoböckerna, hvilket de med nöje tyckte lofva att göra. ABS?
? ej gåt DHN (Den Heliga Nattvard) innan de låta förhöra sig (ant.(?) icke senare än 1870).


MVH

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna