ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Almundsryd AI:3 (1782-1788) Bild 291 / sid 565 (AID: v18094.b291.s565, NAD: SE/VALA/00008)  (läst 996 gånger)

2016-09-11, 22:13
läst 996 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,

Vad menas egentligen med anteckningarna som står bredvid änkan Greta Malm?

Hon var mor till Alexander Hultin på samma sida, åtminstone har jag förmodat det är hon. Ingen annan Greta Malm har jag kunnat hitta i trakten, hon blev änka 1771 (så det är inte antal änkeår).
Greta Malm dog 1788, enligt dödboken i Lönsbygds torp i Almundsryd. Men hon finns aldrig upptagen där i husförhöret. Ej heller finns sonen Alexander Hultin upptagen i Lönshult, trots att han enligt födelseboken får sonen Magnus där 1785. I dödboken anges Greta vara 58 år gammal. Alexander Hultins mamma Greta Malm föddes 1712 i Huseby i Skatelöv så hon var alltså snarare 76 år vid sin död i så fall. Har dock märkt att mycket åldersuppgifter i husförhören m.m i traken är lite märkliga.

Någon som har någon gissning vad det betyder? "35 år 84" eller vad står det?
Bläddrade lite snabbt framåt och bakåt i samma husförhörslängd utan att kunna se liknande noteringar.

mvh
Martin

2016-09-12, 09:14
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Hej!
Vi tar det säkra först. Greta (Margareta) är mor till Alexander Hultin. Greta var gift med garvare Lorentz Hultin på Huseby.
Gretas föräldrar var Petter Malm och Beata Thomasdotter Bursei och gifta 1697, Hon kom från Thorahult i Nöbbele socken.
Jag hittar inte min anteckning nu att Petter Malm var länsman och bodde i Klasentorp Hällagård i Slätthög socken innan familjen flyttade något år efter 1700 till Skatelöv där Petter fick tjänsten som organist
Gissning; Jag tror det står 84 och att det är någon som långt senare har skrivit dit det. Kanske en släkting som har haft tillgång till boken. Siffran 8 börjar man ju med ett rakt streck och sedan får man hålla gåspennan stadigt för att få snirklarna med bokstaven S att passa med det raka strecket.
Det är snarare en regel än undantag att åldersuppgifter inte stämmer då det gäller socknarna Almundsryd, Härlunda, Virestad, Västra Torsås. De som bodde nära en kyrka i en grannförsamling fick lov att gå dit. Särskilt Härlunda och Virestad skall man söka i Örkened och Loshult om födelse och vigsel.
Med vänlig hälsning/Rune

2016-09-12, 10:24
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,


Tack för ditt svar. Känner till Gretas anor och har jobbat med att kontrollera och föra in kända uppgifter om släkten de senaste veckorna  :)


Har läst alla inlägg om släkterna här på Anbytarforum och noterade att hennes dödsår ej verkar vara så känt. Hon dog 1788 i Almundsryd hos sonen.
På KGFs skiva kallas hon felaktigt "Greta Malmin" eller något åt det hållet, vilket gjort att man kanske missat henne om man utgått från detta register


Jag delar din uppfattning om åldersuppgifter i Almundsryd även i Skatelöv. Skönt att jag inte är ensam om den uppfattningen.


mvh
Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna