ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ridderqvist  (läst 1818 gånger)

2016-09-07, 16:34
läst 1818 gånger

Utloggad Jan Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-04, 08:16
    • Visa profil
Hej.

Jag har en anfader som heter Jöns Ridderqvist (smed i Hörby). Enda hänvisningen jag har hittat på födelsedatum är i Hörby HFL 1807-27, Bild 203. Enligt den skall han vara född 17540721.

Jöns gifte sig 1781 i Lyby med Marna Kruse (Lyby Födelse- och Dopböcker, Bild 136/204).

De fick bland annat sonen Thore (Jönsson) som föddes 17920423, som jag härstammar från.

Slutligen gick Jöns bort 18241207 (Hörby Födelse- och Dopböcker 1773-1831, Bild 333) strax efter Marna.

Då jag inte har lyckats finna någon läslig födelsenotering kring Jöns kan jag inte hitta någon koppling till den man som enligt släktnoteringar ska vara hans far, Per Ridderqvist, ryttare vid S. Skånska Dragoner (Trolle Ljungby). Per skall ha varit gift med en Ingeborg Göransdotter Burzell, som jag heller inte har hittat med säkerhet än.

Vet någon härinne någonting om Jöns Ridderqvist, hans förmodade far Per Ridderqvist, eller någonting om deras anfäder eller tips om hur jag kan leta vidare efter information om Ridderqvist släkten?

Tack på förhand

2016-09-07, 21:26
Svar #1

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Har en lös notering att han skulle vara född i Villands härad. Kan inte just nu säga var noteringen kommer från.

/Paul

2016-09-07, 22:27
Svar #2

Utloggad Jan Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-04, 08:16
    • Visa profil
Tack för inputen Paul.
Jag får börja leta i arkiven där.
Du har ingen mer notering om Per Ridderqvist?
Mvh
Jan L

2016-09-08, 08:16
Svar #3

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Du har en Jöns Persson född 1754-07-21 i Ripa, Åhus socken. Detta ligger i Villands härad. En tänkbar kandidat.

Fadern är Per Lassesson och modern Gunilla. Döpte inte Jöns Ridderqvist till Gunilla?

Såg nu förresten en vigsel:

Pär Lasson, Ripa
Gunell Jönsdotter, Horna

Åhus
17391229

/Paul

2016-09-09, 08:38
Svar #4

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Var kommer uppgiften om en ryttare i Södra Skånska Kavalleriregementet Per Ridderqvist ifrån? Och att han skulle funnits i Trolle-Ljungby?

Trolle-Ljungby bör ha tillhört Majorens kompani, men jag hittar inget rusthåll i Trolle-Ljungby socken. Jag hittar inte heller någon Per Ridderqvist i Soldatregistret som ska ha registrerat hela Södra Skånska Kavalleriregementet.

Dock är namnet Ingeborg Jöransdotter Bursell intressant eftersom det kopplar samman uppgiften med Hörby. En eventuell farfader Daniel Bursell bodde på Hee i Hörby socken som hade en son Jöran Danielsson, även han på Hee. Hon låter som en eventuell dotter till honom.

/Paul

2016-09-09, 16:00
Svar #5

Utloggad Jan Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-04, 08:16
    • Visa profil
Tack för mycket matnyttig input! Ska kolla upp detta genast!!!
Uppgiften ryttare, Södra Skånska Kavalleriregementet samt Trolle-Ljungby kommer från ett släktträd som vi nyligen har hittat på släktens gård i uppland (per ridderqvists sonsons sonson flyttade dit och det är hans son som lät beställa denna i början på 1930-talet (?)).
Det absolut mesta som står på den stämmer väldigt bra överens med mina egna efterforskningar (några fel finns förstås).
Jag är nybörjare på släktforskning, så jag vet inte vem Majoren du syftar till är... tyvärr...
På samma träd står att snickaren Carl Kruse är far till Marna Kruse (som var gift med Jöns Ridderqvist). Och Carls far ska ha hetat... Carl... och varit... gårdsskrivare på Trolle-Ljungby 1709... Att snickaren Carl Kruse var far till Marna har jag hittat i Lybys födelseböcker så så långt är allt under kontroll. Däremot är det svårt att hitta födelsenotering om Carl...
Intressant om Ingeborg Jöransdotter Bursell!! Tack för det!!Då gäller det bara att koppla ihop Per och Ingeborg med "min" Jöns...

2021-02-01, 06:32
Svar #6

Utloggad Tina Linde

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-07-19, 00:07
    • Visa profil
    • Lindebarnens släkt
Hej, Jan!
Har du kommit fram till mer om Ridderqvist och Kruse? Jag jagar samma släktingar (för min makes räkning), fast via Jöns och Marnas dotter Ingar.

2021-02-02, 22:24
Svar #7

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Hej Tina!
Jag har Jöns Ridderkvist och Marna Kruse samt dottern Ingri Jönsdotter i mitt släktträd. Jag kan ge dig alla uppgifter om dessa personer.


Hälsningar Lars-Åke Johansson
Lars-Åke Johansson

2021-02-03, 13:23
Svar #8

Utloggad Tina Linde

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-07-19, 00:07
    • Visa profil
    • Lindebarnens släkt
Hej, Lars-Åke!
Tack, väldigt gärna!
Du når mig på tina.linde@gmail.com

Här har jag min forskning: http://telaweb.se/ged/individual.php?pid=I4303&ged=Tobias.ged

:) hälsningar
Tina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna