ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Alexander Beckman född ca 1775-78?  (läst 956 gånger)

2016-09-06, 17:48
läst 956 gånger

Utloggad Jan Lundqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-04, 08:16
    • Visa profil
Hej.

Jag är tacksam för alla ledtrådar jag kan få om en Olof Alexander Beckman som ska vara född (kanske någon gång) mellan 1775-78, uppgifterna skiljer sig åt.

Jag hittar honom först i Karlshamn HFL 1807-07 (bild 38/sid 28) som målare Olof Beckman tillsammans med Carl Elias Cervin (släkting till Cecilia Catharina Cervin?).

Han gifter sig 18031223 i Karlshamn med Cecilia Catharina Cervin (dotter till stadsfiskal Sven Anders Cervin 17490908-18020619, son till kyrkoherde Elias Cervin 17140826-17600702, son till kyrkoherde Elias Cervin (Cervinius) 16720503-1714, son till kyrkoherde Jöns Knutsson Cervin (Hjort) 1640-16760626, son till Knut Hjort).

I HFL står det att han är född 1776 men ingen notering finns varifrån han kommer eller datum mer exakt än så.

Olof Alexander Beckman får ett antal barn av vilka jag härstammar från ett, Anders Fredrik Beckman som får ett extra efternamn, Lycell, efter styvpappan. Ett efternamn som hans barn sedan använder som enda efternamn. Det intressanta är att på Anders Fredriks dop (Karlshamns Födelse- och Dopbok 1799-1822 bild 154) finns ett antal kända Beckman-personligheter nämnda, bland andra (Fru Wilh. Bergelin f. Convendt som representerade) fru prostinnan Sara Beckmans ställe, häradsprosten Mag. Anders Beckman, pastor Mr Fredrik Beckman osv.

Jag har i ett gammalt släktträd gjort någon gång runt 1930 (?)  hittat en direkt koppling i trädet mellan "min" Olof Alexander Beckman och Sven Beckman, gårdsskrivare (1738-1783 på trädet) gift med Gunborg Christina Seth 1767. Koppling ska enligt trädet vara att Sven är far till den Olof Alexander som är min anfader. Det intressanta här är att det finns nära släktrelaterade kopplingar mellan Beckman:nare som är på Anders Fredriks dop och Sven. Tillfälligheter eller inte?

Slutligen går Olof Alexander Beckman bort 18100116 i Karlshamn, 34 år gammal enligt notering (Karlshamn Död- och Begravningsbok 1799-1852, Bild 44).

Kan det verkligen vara så att den Olof Alexander Beckman jag letar efter är Sven Beckmans son, född 1778? Finns här någon som vet vad som hände med Svens son Olof Alexander? Eller är jag inne på helt fel spår?

Oavsett är jag ytterligt tacksam för varje ledtråd jag kan få i mitt sökande efter denna gäckande målare i Karlshamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna