ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kjell Thomasson i Holje  (läst 1158 gånger)

2016-09-06, 13:44
läst 1158 gånger

Utloggad Bengt Jönsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-09-19, 15:00
    • Visa profil
Jag bor på Danskagården i Olofström (Holje). Min hustrus släkt har bott här sedan 1902.

Jag håller på med att utforska gårdens förflutna. Den äldste boende här, som jag lyckats fixera, är gårdmannen Kjell Thomasson, f någon gång 1710-15. Jag försöker bestämma vem han är, och var han kommer ifrån.

Danskagården var under 1700-talet fram till 1811 ett torp under Jacob Håkansson och sedan hans son Nils Jacobsson på Holje 23. I samband med skiftet 1811 blev torpet en gård pga att torparänkan där, Hanna Trulsdotter köpte 1/16 mtl av bröderna Nils och Ingvar Trulsson på Nr 20.

Hanna Trulsdotter var en kort tid gift med torparen på Danskatorpet, Per Jacobsson f 1782, som avled 1809. Pers far var också torpare här. Han hette Jacob Kjellsson, f 1751, gift med Elna Jacobsdotter, f 1745.

Jacobs far var gårdmannen Kjell Thomasson, troligen född före 1715. Denne Kjell gifter sig 1733 med Ingar Nilsdotter i Farabol och flyttar dit. 1738 dör hustrun och Kjell återvänder till Holje. Han gifter sig 1739 med Kerstin Persdotter i Holje. Han kallas då för gårdman. Min förmodan är att han bor på Danskatorpet, men det är inte klarlagt.

Nils Jacobsson, Jacob Håkanssons son, som ägde gården, där Danskatorpet var beläget, var bror till Jacob Kjellssons hustru Elna Jacobsdotter. Hans far Jacob Håkansson, f omkr 1715, var gift med Karina Persdotter från Holje,
en syster till Kjell Thomassons hustru Kerstin Persdotter från Holje. Systrarnas far var Per Nilsson i Holje. Jacob Kjellsson och hans hustru var således kusiner på mödernet.

I mantalslängderna 1714 fram till 1723 fanns i Holje bonden Thomas Mattsson. Han får med hustrun Sissa dottern Ingar 1718.  Han upphör 1723 och dyker 1724 upp i Nyteboda. Hans hustru heter då Sissa.

Genom Göran Gunnarsson på detta forum (2006) har jag hittat några pusselbitar, som kan ha med Kjell Thomasson att göra:

Thomas Mattssons första hustru hette Ingiärd Håkansdotter vars fader var Håkan Jacobsson. Håkan Jacobsson ägde 1/3 del i Brogården i Holje och när Håkan dör så har han åtminstone tre barn. Äldst är Ingiärd (gift med Thomas Mattsson) och sedan finns det två omyndiga barn, Jacob och en ej namngiven syster. 
 
Thomas Matsson uppvisar ett köpebrev på 1/3 del Brogården den 19 februari 1713 som han köpt av Sahl. Håkan Jacobssons omyndiga barn.
 
1714 eller 1715 köper han också del i Backagården i Holje. Omkring 1724 byter Thomas Matsson gård med Per Jönsson i Lilla Nyteboda.

Tilläggas ska att Thomas bör ha gift sig med sin andra hustru Sissa tidigast under sommaren 1715 eftersom första hustrun lever på hösten året innan.

Göran Gunnarsson har inte hittat några barn, som Håkan Jacobsson skulle ha haft med sin första hustru, Ingiärd Håkansdotter. Thomas och Sissa bör ha gift sig tidigast under sommaren 1715 eftersom den första hustrun levde på hösten året innan.

Min tanke är, att Kjell Thomasson skulle kunna vara son till Thomas Matsson och Ingiärd Håkansdotter och ha blivit kvar i Holje hos någon släkting, när Thomas och hans nya hustru Sissa flyttade till Nyteboda 1723.

Om Håkan Jacobssons son Jacob är identisk med den Jacob Håkansson som från 1729 äger en gård på Holje 23 (med syster Bengta) och 1745 blir far till Elna Jacobsdotter, som gifter sig med Jacob Kjellsson - då är Jacob Håkansson Kjell Thomassons yngre morbror.

Detta blev ett långt inlägg, men min förhoppning är, att någon annan också sysslar med dessa personer och kan skjuta till ytterligare en pusselbit för att klargöra Kjell Thomassons ursprung. Kanske Göran Gunnarsson har ytterligare kunskap i frågan?

Bengt Jönsson
Danskagården i Olofström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna