ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Desperat efterlysning - Familjen Jaboinski utanför Radomskow  (läst 2381 gånger)

2016-09-03, 10:32
läst 2381 gånger

Utloggad Andreas Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-05-31, 19:57
    • Visa profil
Hej.
Söker efter någonting som kan få mig att få kontakt med och veta mer om mitt polska ursprung. Min farmor var född utanför Radomskow på en gård på vischan (på hennes ankomstkort i Sverige står hon som född i Bratkowice? Finns ort med liknande namn i Radomskoområdet?) Hon var född i 1923-02-17 och kom hit via koncentrationslägren och rosa bussarna. Hennes pappa var korgmakare och hette Ignacy Jaboinski och mamman hette Wiktoria Jaboinska. De bör ha varit födda innan sekelskiftet erftersom jag vet att min farmor var bland de yngre av syskonen (född 1923) och att systern Maria var född 1918-09-08. Ignacy och Wiktoria bör ha dött kring 1965-1975. Min farmor var född Bronislawa Jaboinski. Det jag vet är namnen på några av hennes syskon - Janka (gift Mulik). Jola (gift Giowachi), Maria (gift Peronska) och Jozef.
Systern Maria dog när hennes sista dotter var fyra år (ca 1964) så hon lever inte.
Jola var/är gift med Jan och hade tidigare adressen Marsha 6/173, 85722 Bydgoszcz. (Är det en komplett adress?)
Janka kanske lever och ska ha en son som heter Ryszowol Mulik som har bott i/omkring Katowice.

Andra adresser jag fått tag på är följande (är de kompletta?):

Alojzy Poloczek, Royczki 67, pacz: Dobromieiz 97-521 (eventuellt adress till den gård där min farmor föddes)

Leokodia Wlodlavczyk, Czestchohowa, ul. Bohaterow Katynia, 29. m100, 42-200.

Zofia Wytrych, Kluczewsko 47-522, ul. 1 Majo 47, woj. Piotkow Trybunolsri (eventuellt en släkting till oss)

Kan någon ge mig någon som helst info om hur jag ska hitta spår för att få kontakter med någon släkting så blir jag jätteglad. Ska försöka skicka ut brev till ovanstående adresser för att se om jag kan få något svar. Vet någon någonting där ute så uppskattar jag all hjälp jag kan få!

Med förhoppningsfulla hälsningar - Andreas Thornblad (född Lindström)

2016-09-03, 14:03
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10506
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 14:50
    • Visa profil
    • Gensvaret

2016-09-11, 11:52
Svar #2

Utloggad Andreas Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-05-31, 19:57
    • Visa profil
Tyvärr inget där heller. Försökt Ancestry, Geni och google men inga nyttiga träffar någonstans. Vad göra?

2016-09-12, 23:27
Svar #3

Utloggad Arne Hultman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 16:23
    • Visa profil

Andreas!
Jag kan lite polska och hittar fyra stavfel i de adresser som du räknar upp.


- Alojzy ... Staden stavas Dobromierz.
- Leokodia ... Staden stavas Czestochowa. Postnumret i slutet av raden hör ihop med stadens namn.
- Zofia... Majo ska troligen vara Maja. Datumet "1 maj" heter på polska "1 maja".
- Zofia... Piotkow Trybunolsri stavas Piotrkow Trybunalski.

Jag har utelämnat de specialtecken som förekommer över och under vissa bokstäver.
Lycka till!

Arne B Hultman

2016-09-13, 12:58
Svar #4

Utloggad Andreas Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-05-31, 19:57
    • Visa profil

2020-01-18, 16:49
Svar #5

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Det är ganska många stavningar som ser rätt udda ut.  (och därmed blir extra svåra att googla på)
Udda namn eller flestavade vanliga namn?
Jaboinski -  Jablonski resp Jablonska.    Om ALLA har samma konstiga stavning heter de nog så.  Men om det är någon här i Sverige som har "normaliserat" deras namn så utgå ifrån att det var Jablonski  från början.  Eller något.


Namnet Mulik också ovanligt, men jag kommer inte på självklara rättstavade alternativ.


Kan de ha tillhört någon minoritet där det var vanligt att namnen låter udda i polskt språkbruk??


Giowachi - Glowacki?


Adressen Marsha  låter udda.   KAN ha varit Marszalka   dvs Marszalka-gatan underförstått Marskalk Pilsudski.

2020-01-24, 06:54
Svar #6

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 20:52
    • Visa profil
Hej hur  går det
När dem kom till Sverige 1945 kom  Hildegard Jablonska 25/2 17 med samma färja till Malmö om du inte känner till henne


2020-09-07, 22:23
Svar #7

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Det finns en hel del personer i Polen som har DNA-testat sig, det kan vara en väg framåt.


Mest täckning får man om man tar ett test på Ancestry (när det blir rea nästa gång), laddar ner rådatat och laddar upp det till Family Tree DNA och MyHeritage. Bägge uppladdningarna är gratis men man kan behöva betala en lägre engångsavgift för att få tillgång till vissa verktyg (som man bara behöver om man hittat några intressanta personer man matchar med).

2022-05-31, 15:21
Svar #8

Utloggad Ewa Cid

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-06-01, 08:56
    • Visa profil
Hej Andreas
Jag heter Ewa och är barnbarn till Józef Jabłoński. Han är far till min mamma Halina.Józef var bror till din farmor. Han bodde i Bydgoszcz och var gift med Helena.
Józef hade fem barn Ludmiła ,Irena, Jolanta , Halina och Ireneusz.
Jag var hälsa på din farmor när jag var liten i Ronneby härligt resa med mycket tid ute i naturen med att plocka svamp och blåbär. Jag själv bor i Stockholm sedan många år tillbaka nu.Jag har lite kontakt uppgifter till någon i familjen i Połczyn om det är intressant.
Mvh Ewa

2022-05-31, 19:57
Svar #9

Utloggad Andreas Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-05-31, 19:57
    • Visa profil
Hej Ewa!
Vad glad jag blir att jag fick tag på dig! Har väldigt bra koll på min svenska släkt men vill veta mycket mer om min polska gren! Hade varit jätteroligt om du kunde kontakta mig privat! Maila gärna mig på andreasputte@hotmail.com.

Tack för all intressant info!
Har du du möjligtvis några bilder på Josef och hans föräldrar? Vet du något om dem och var de föddes, dog och bodde? Känner du till några andra släktingar som kan tänkas veta mer?

Jag bor själv i Malmö med min fru och två döttrar. Hade varit kul att träffas om vi skulle vara nära varandra geografiskt någon gång. Ditt inlägg gjorde verkligen min dag!

Mvh Andreas Thornblad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna