ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kjerstin Grip av Hammersta  (läst 982 gånger)

2016-08-30, 21:20
läst 982 gånger

Utloggad Sandra Petersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2017-07-23, 04:35
    • Visa profil
Hej!
Kjerstin Grip av Hammersta ska vara född i Hemmesdynga 1502 som dotter till Nils Bosson Grip. Hon ska enligt en del uppgifter varit gift med en Sven Persson från Råbäcksmåla, Torsås och vara mor till min ana Håkan Svensson född i Löderup (1530-1600). Men enligt andra uppgifter ska hon
inte alls varit gift med denna Sven Persson utan med Göran Eriksson Gyllenstierna. Så frågan är vilka uppgifter jag ska lita på, om hon verkligen är mor till Håkan eller inte.

2016-08-31, 22:46
Svar #1

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:18
    • Visa profil
Vilka är källorna till de här uppgifterna Sandra ? det är ju dessa som bör granskas.

Dessutom skulle det vara intressant att veta vilka källor du använt för att få Håkan Svensson i Löderup till ana. Mycket få källor finns från denna tid, några mtl och jb om jag inte minns fel.

Bengt

2016-09-01, 00:04
Svar #2

Utloggad Sandra Petersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2017-07-23, 04:35
    • Visa profil
Jag kör ancestry som program och har fått uppgifterna genom andra men vet inte deras källor. Det går ju att hitta Kjerstin Grip om man googlar och man hittar då uppgifter om en annan make och andra barn. Kjerstin Grip är ju i sin tur ättling till Birger Jarl så bakåt finns massor med uppgifter.

2016-09-01, 00:25
Svar #3

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:18
    • Visa profil
Finns det inga redovisade källor gäller det att hålla i hatten. Det fabuleras vilt på nätet, det bör du veta. Seriösa forskare anger sina källor. Vad hjälper det med Birger jarl utan källbelägg !
Det är ju heller inte troligt att Håkan Svensson i Löderups sn på Österlen i Skåne skulle ha Kjerstin Grip till mor. Den källan skulle jag vilja se !

Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna