ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallonnamn  (läst 5032 gånger)

2016-08-28, 13:55
läst 5032 gånger

Utloggad Lars Widlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2016-10-24, 15:39
    • Visa profil
Hej.
Jag har hittat en släkting från 1600-talet som från början hette Ambrus Arlechtsson eller Arlec  men sedan ändrade namnet till Ambrosius Alexandersson. Hans far måste väl ha hetat Arlecht i förnamn kan jag tänka mig.

Vilket land kan det tänkas att han hade sitt ursprung i? Jag har fått för mig att det kan vara Vallonien men är väldigt osäker. Han gifte sig med en kvinna som hette Dorotea Adamsdotter Schweibe eller Schwiebe

Jag skickar med en bild från kyrkböckerna

Lars

2016-08-31, 21:41
Svar #1

Utloggad Pia Johnsson Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-10-31, 08:03
    • Visa profil
Hej,

Jag skriver här då jag är lite nyfiken. Har fått höra sedan jag var barn att jag skulle ha Vallonsläkt på både min mamma och pappas sida. På mammas sida skulle det finnas vallonsläkt hos min morfars mammas sida. Hon hette Anna Linnea Johnsson och föddes som Anna Linnea Hedberg den 16 februari 1908 någonstans i Dalarna eventuellt i Gävle Kommun, då det finns bilder tagna på hennes far i Forsbacka i äldre ålder och dog den 21 augusti 2006 i Täby på ålderdomshemmet Ångaren i Näsby Park där hon har bott sedan många år tillbaka, då hennes son min morfar inte kunde ta hand om sin mamma upp i Krylbo där min morfar föddes. Det jag vet endast är att Annas pappa hette Gustaf/Gustav ( är osäker på stavningen och lika så är mina mostrar och mamma och min morfar är sedan 6 år tillbaka bortgången och jag vet ingen släktning att fråga, då vi har haft lite kontakt på många år med den sida av släkten. Jag undrar om någon vet om det finns en koppling till någon Vallonsläkt där?

Den andra jag har är min farmor Tilly Söderström, född Videgarn född den 3 juli år 1947 och bosatt som barn på en gård som hette Videgarn i utkanten Norrtälje, hennes föräldrar var Paul Granlund och Lilly Mattson.  Även där ska det finnas en vallondel i släkten, dock vet jag inte vilken sida den kom ifrån. Därför tänkte jag fråga här om det är någon som kanske har stött på dessa namn som efter led i vallon släkten.

Som jag skrev så är detta bara något jag har fått höra som barn och har undrat över detta många gånger, men då jag har väldigt lite att gå på har jag inte lyckats och kunnat titta vidare på det.

Tacksamma för någon svar, då det vore intressant att kunna leta lite vidare på det eller kunna avfärda det helt.

Med vänliga hälsningar,
Pia Johnsson Söderström

2016-09-04, 01:03
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Han hette inte Arlec eller dylikt. På bilden står det Alechss:n, vilket helt enkelt är en förkortning av Alexandersson med den annorlunda stavningen Alechs-.
Eftersom hustrun har ett tyskt efternamn är det troligare att han också är tysk än vallon.
Ulf Berggren

2016-09-04, 11:16
Svar #3

Utloggad Lars Widlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2016-10-24, 15:39
    • Visa profil
Jag trodde att de hade som oss svenskar när de hade kommit hit att de tog pappans förnam och satte dit son efter det.

Då går jag på att det är alexandersson han hette.

Hette tyskarna Ambrus eller Ambrosius?

Då blir min mor ledsen för hon säger att det alltid har talats om att vi härstammar från vallonerna.

En annan del av släkten kommer från Westfahlen i Tyskland och det är ju på gränsen till Belgien.


2016-10-23, 16:22
Svar #4

Utloggad Nonie Lovborn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2018-08-12, 14:56
    • Visa profil
Hej!
Har hittat Maria Andersdotter Drugge, född 1765 i N, Ullerud, undrar över övriga födelsedatum!
Tack på förhand!
Nonie

2016-10-24, 11:24
Svar #5

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 596
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 12:49
    • Visa profil

Lars
Han gifte sig 1698 11 15 för andra gången i Björka, Lindesberg
med Anna Persdotter Rell
samt dog 1711 i Björka
Med vänlig hälsning Kenneth

2016-10-24, 12:55
Svar #6

Utloggad Lars Widlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2016-10-24, 15:39
    • Visa profil
Kenneth.
Tackar. Rell var väl en känd släkt på den tiden har jag för mig. Jag tycker mig känna igen namnet.

Jag har skaffat mig smedskivan 8 och letat där och fått fram att det fanns många smeder i min släkt på 1600 och 1700-talen. De kom från Tyskland hit till Sverige i början av 1600-talet.

Nu verkar det inte gå att få fram mer information här i Sverige så jag ska försöka med att söka i Tyskland.

Mvh.
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna