ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brågarp, H V:1 1820-1844, Bilagor till lysnings-och vigselboken  (läst 541 gånger)

2016-08-18, 20:44
läst 541 gånger

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Jag har idag varit på Landsarkivet och läst i ovanstående bok angående Anders Svensson och Hanna Andersdotters lysning och vigsel. Eftersom Hanna endast var 18 år vid vigseln, så behövde hon förmyndares tillstånd. Hennes biologiska föräldrar var döda.
Den ene förmyndaren var Pehr Olsson (hennes fars halvbror) och den andre hette Jöns men efternamnet kan jag inte läsa.
Kom han från Stanstorp? Brågarps eller Nevishögs socken?
Jag bifogar en bild från boken.
Med vänlig hälsning Ingrid

2016-08-18, 21:12
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Alla kvinnor utom änkor var omyndiga vid denna tid och måste alltså ha giftomans tillstånd till giftermål, i detta fall var Pehr Olsson brudens förmyndare och giftoman samt en av brudparets två cautionister.

Den andre cautionisten var Jöns Nilsson från Stanstorp som inte var skrivkunnig utan bara plitade sina initialer I N S, och sedan förtydligades namnet av någon annan. Jöns Nilsson var förmodligen släkt med brudgummen, eller var åtminstone väl bekant med honom/hans familj/släkt.

Som framgår av intyget borgade cautionisterna för att ingen släktskap mellan parterna eller annat äktenskapshinder förelåg.
Hälsar vänligen
Maud

2016-08-18, 22:00
Svar #2

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Intressant med Jöns Nilsson, som då tillhör brudgummens familj.
Tack Maud.
Med vänlig hälsning Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna