ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erich Hansen ( Lostrøm ? ) f: ca 1719, Peter Østberg f: ca 1700  (läst 1265 gånger)

2002-12-05, 04:36
läst 1265 gånger

Knut S. Hansen

Hei.. :-) Jeg har flere svensker i anetavla mi, Og siden jeg bor i Norge har jeg ikke muligheter for å søke etter dem i svenske registerer, så nå håper jeg at jeg skal være heldig, og at det er noen som kan / vil hjelpe meg. alle er født på ukjent sted, men siden nr3 antagelig har og nr2 kan ha tilknyttning til dette området får jeg prøve her. Personene jeg søker opphavet til, og eventuelle søsken, er listet opp med de opplysningene jeg har om dem. 1.Olle Joensson ( Jønson ? ) f: kalkulert ca 1680 på ukjent sted i Sverige, Olle Joensson dør etter 1760 i Malangen i Troms ( Norge ) han var etter alt å dømme gift 2 ganger, dette fordi det er 30 år mellom de 2 eneste kjente barna. Olle Joensson var rettermann i Troms. Sønn 1 Ole Olsen er født ca 1705 med ukjent ? mor, fødested kan være i sverige, dette fordi Olle Joensson ikke er registrert på sitt bosted i 1702, men er bosatt der omkring 1715. Sønn 2 Jacob Olsen er født ca 1735 i Malangen i Troms ( Norge ) mor Berrit ( jutbirrit ) Jut ? Dansk ? ukjent etternavn f: ?. Kilder: Malangsslekt, sesjonsliste for karlsøy, Malangen bygdebok. Jeg er forøvrig inneforstått med at det er fysisk mulig å få barn med 30 år mellom eldste og yngste, men da skulle det kanskje vært flere kjente barn ? 2.Peter Østberg f: kalkulert ca 1700 på ukjent sted i Sverige, Peter Østberg dør ca 1784 i Lyngen i Troms ( Norge ). Han var gift minst 3 ganger, han fikk barn i 1. og 2. kjente ekteskap. Peter Østberg kom til Lyngen før 1728, da er han nevnt i rettsprotokollen. Han har fungert som en underfogd for Michel Hvid, som var gift med Anne Erichsdatter Blix. Derav kommer navnet til Peter Østbergs 3. barn. Barn i 1. ekteskap med Karen Christensdatter ( f: ? på ukjent sted ) er. Sønn 1 Christopher f: ca 1728. Sønn 2 Peter Jr f: ca 1731. Datter Anne Blix f: ca 1735. Om navne – skikken / tradisjonen er i bruk her, så er det sønnene som kan antyde slekt. Peters 2. ekteskap var med Rebecca Olsdatter f: ? ukjent sted. 4 barn i dette ekteskapet. Sønn 1 Josaphat f: ca 1748 Sønn 2 Elias f: ca 1751 Sønn 3 Josva f: ca 1754 Sønn 4 Michel Hvid f: 1757 Her er Michel Hvid gjort ære på ved at Peters 7 barn er navngitt etter ham. Kilder: Sesjonsliste for Karlsøy, rettsprotokoll i 1728 for Karlsøy, Lyngen Kirkebok, Kopskattemantallet for Lyngen for 1763, Lyngen bygdebok bind 2 3 Erich Hansson ( Lostrøm ? ) f: ca 1719 i Ångermanland ? eller Medelpad ?, historien sier at Erich Hansson dro fra Härnösand via Stockholm til Målselv i Troms ( Norge ), Erich Hansson døde i 1823 i Målselv i Troms ( Norge ) i kirkeboka står han da oppført med alder 112 år, dette vil i tilfelle det er riktig, sette fødselsåret til ca 1711. I en rettsak er det nevnt en Hans Hansson som bror til Erich Hansson. Erich Hansson ble gift med Elen Michelsdatter f: ca 1732 ukjent sted. Erich Hansson var blant annet skogfogd i Målselv. Barn : Datter 1 Brita f: ca 1763 Datter 2 Margrethe f: ca 1766 Datter 3 Berret ( Birgitta ) f: ca 1769 Datter 4 Maria f: ca 1771 Datter 5 Helena f: ca 1772 Datter 6 Chathrine f: ca 1774 Sønn Erich f: ca 1779 Om navneskikken er i bruk her, kan det tyde på at Brita og Erich er personer i Erichs ane tavle. Erich Erichsen f: 1779 ble gift med Sigrid Knudsdatter, og fikk barna : 1 Elen Katrina f: ca 1800 2 Erich Lostrøm f: ca 1802 3 Knud f: ca 1804, tvilling med nr 4 4 Sigrid f: ca 1804, tvilling med nr 3 5 michel f: ca 1806 6 Ole Erich f: ca 1810 7 Ingeborg f: ca 1812 8 Marit Maria f: ca 1814 Navne – skikken / tradisjon ser ut til å være i bruk her, og etterslekten døper også noen barn Lostrøm. Kilder: Målselv bygdebok, Lenvik kirkebok, Ft 1801 + 1865 + 1875 + 1900, Rettsprotokoll for Lenvik. Siden det er nevnt en murgesällen Losrøm i forbindelse med kirken i Indal i 1752, undrer jeg meg på om det er en forbindelse med Erich Hansson (Lostrøm)hær. Alle opplysninger mottas med TAKK… :-) Skulle du prøve å hjelpe meg, men ikke lykkes, så takker jeg for forsøket.. :-)

2003-01-06, 12:32
Svar #1

Knut S. Hansen

Hei Noe info sier at Erich Hansson arbeidet hos en Peter Høberg i Härnösand ca 1764, dette betyr at første barn (Brita f 1763) er født her...   Mvh Knut S. Hansen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna