ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hardemo HR. Bouppteckning Per Jacobsson 1771 F II:1  (läst 838 gånger)

2016-08-11, 18:10
läst 838 gånger

Utloggad Stefan Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 22:12
    • Visa profil
Hej

Jag har lyckats lokalisera en bouppteckning som jag är intresserad av, men har stora svårigheter att läsa texten.
Jag är mest intresserad av Inledningen och sedan slutklämmen, inventarieliestan behöver jag ingen hjälp med.

Det jag helst vill få ut är upplysningar om släktingar.

Enligt skuldlistan finns en trolig bror, Eric Jacobsson i Skyberga. Frun heter Annika Jönsdotter. Namnet under Annika tolkar jag som Eric Jacobsson med bokmärket E.I.S

Allra sist har Per Hallmén skrivit nånting i vilket det står "Casa 16 år" - jag antar att det är dottern Carin/Cajsa men hon borde bara vara 11 år då fadern Per dog.
Någon som kan hjälpa mig att tyda texten?

Hardemo Häradsrätt, FII:1 (1738-1759)
Sid 257-258 (SVAR) - jag tror att AD har det på sid 241-242

Tack på förhand
Stefan

? ? ? ? d 2 Martii 1772
År 1771 d 3 Junii blef upå anmodan af ?
laga boupteckning ? änkan Anenka Jönsdotter
i Skyberga ? ? ? egendom ? Per Jaco
bson ? ? på ? ? ? noga up
gifvit ? ? ? ? ? ?
?omyndiga ? ? ? farbrodern
Eric Jacobsson i Skyberga som ? ? i ?
?

2016-08-11, 19:37
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Hej,

Om vi börjar med början står det så vitt jag kan läsa:
"Ingif. på Hardemo ting d. 2 marti 1772.
År 1771 d. 3 junji blef uppå anmodan af undertecknade laga bouppteckning hos änkian Annika Jönsdotter i Skyberga hållen efter dess afledna man Per Jacobsson hwarwid det påmintes att allt måtte noga upgifwas och upwistes föligande saker närwärande å de omyndigas wägnar barnens farbroder Erik Jacobsson i Skyberga som deras rätt iakttager".
 
I slutet är bouppteckningen undertecknad av Annika AID Jönsdotter och som närvarande Erik EIS Jacobsson. Värderingsmännen Per Olofsson i Wreta? och Jöns Persson i Berga har undertecknat värderingsintyget. Slutligen har Per Hallmén intygat att  "Af föregående bouppteckning är influtet utji Hardemo fattji Cassa 16 öre koppmynt."

Hälsningar/Bertil

2016-08-11, 19:50
Svar #2

Utloggad Stefan Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 22:12
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna