ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Abraham och Lars Kierrman  (läst 960 gånger)

2016-08-10, 10:33
läst 960 gånger

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Eftersom denna familj diskuterats både länge och väl här vill jag meddela att jag själv hittat hur de hänger ihop.
Häradsdomaren i Sundbo hd Lars Kierrman var bror till rådman Anders Kierrman I Askersund stad.
De var söner till Sven Ersson i N. Kärra i Hammars socken.
Lars och Anders var bägge gifta med döttrar till postmästaren I Askersund Anders Andersson. Lars i sitt 1:a gifte med Anders i sitt 2:a
Länsman Abraham Kierrman var son till Lars Kierrman i dennes första gifte med postmästardottern.
Abraham hade systrarna Margareta Kierrman gift med krögaren Johan Boman Viby och dessutom systrana Lisa och Justina som i olika omgångar bodde med systern Margareta i Vretstorp.
Lars och Anders hade varsin dotter Elisabeth som förefaller ha varit födda ungefär samtidigt och har blandats ihop varför det föreligger ett antal felaktiga noteringar på nätet.

2021-04-11, 22:04
Svar #1

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Trevligt att få klarhet i det här! Vad heter Lars K:s hustru?
/Martin

2021-04-12, 12:37
Svar #2

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Hej
Enl. mina anteckningar var Lars 1:a hustru Brita Andersdotter Sundberg (död före 1721) och hans 2:a hustru Catharina Charlotta Samuelsdotter (de fick sitt 1:a gemensamma barn i oktober 1721)

2021-04-12, 15:27
Svar #3

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna