ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Birgitta Hööksdotter  (läst 2338 gånger)

2016-08-09, 11:32
läst 2338 gånger

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Hej Arnold! Tackar för informationen om Birgitta Hööksdotter.

Hälsning
Ove M

2016-08-09, 13:49
Svar #1

Utloggad Arnold Sigonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 23:03
    • Visa profil
Hej!
Tacksam om någon har några data om Höök att dela med sig. Det är en ana till min fru.

Arnold Sigonius

2017-03-22, 16:06
Svar #2

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Arnold Sigonius!

Om det är Birgitta Sofia Höök du syftar på och som var gift med furiren Oluf Jöök så har jag en hel del information. Hon döptes den 19/1 1700 i Jönköping och var dotter till stadskaplanen Sveno Höök, då i Jönköping men som senare blev kyrkoherde i Bringetofta, samt Annika Ölander från Ölmstad. Svens föräldrar är kända och fadern var borgare i Jönköping. Annikas sida leder till fler kyrkoherdar varav fadern, Nikolaus Jonae Ölander och morfadern Andrea Jonae Hyltenius var verksamma i Ölmstad. Jag har foto av de sistnämndas gravsten som fortfarande går att se på utsidan av Ölmstad kyrka. Svens far hette Lars Svensson Höök och var som sagt borgare i Jönköping. Han och hans fru Ingeborg omnämns i flera källor och det framgår att han under några perioder blev utnämnd till byggmästare i Jönköping och dessutom var han ett år i Danmark, vilket han får skattelättnad för. Ifall du kan latin har jag även en kopia av Nicolaus Jonae Ölanders magisteravhandling från 1664. Jag har en hel del material och uppgifter så det smidigaste är kanske om jag skickar över det till dig, om du är intresserad? Hur är din fru släkt med Birgitta Sofia Höök? Birgitta Sofia är min fm mm mm mm på dottern Anna Catharinas sida.

VH Klas

2017-03-22, 19:21
Svar #3

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Hej Klas! Ja, det är den Birgitta Sophia Höök(-sdotter) som avses. Hon är Birgittas fm ff mm mm.

Jag håller på med ett sammandrag av anorna. Om du ger mig din e-post så kan jag sända det till dig. Det tar lite tid, men det kommer.å

Min e-post; malmqvist.o@gmail.com

Hälsning
Ove M

2017-03-22, 22:21
Svar #4

Utloggad Arnold Sigonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 23:03
    • Visa profil
Hej Klas Wallén!

Det är rätt Birgitta Sofia Höök. Tack för dina uppgifter.
Birgitta Sofia är min frus fm fm mm m på dottern Anna Catharinas sida.
jag är tacksam för allt material, som du kan bidra med.

Min mailadress är arnold.sigonius@gmail.com

Med vänliga hälsningar från Ölmstad

Arnold Sigonius

2017-03-22, 23:09
Svar #5

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Arnold!

Då försöker jag att skicka över lite material till dig. Det kan ta några dagar då jag vill gå igenom språket lite och då jag även kan behöva föra över en del information från papper till dator. Är det som så att du och din fru inte tidigare känt till släktskapet med kyrkoherdarna i Ölmstad? Förstår att ni bor i Ölmstad och då har ni ju nära till kyrkan och Klockaregården. Vi var där i somras och tittade på kyrkan och tog lite foton. Predikstolen är från Hyltenius tid och på utsidan fann vi gravstenen vilket var spännande.

VH Klas

2017-03-22, 23:20
Svar #6

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Ove!

Förstår nu av Arnold Sigonius svar att döma att även du (eller din fru?) har släktskap med Brita Sofia Höök. Jag blev lite förvirrad först och trodde att du kände till och faktiskt gav mig Arnolds Sigonius frus släktskap med Brita Sofia  :D Jag ändrar lite i mitt första meddelande så att det framgår att jag svarade Arnolds inlägg från förra sommaren.
  Du verkar också ha forskat en del om Brita Sofias anor. Kanske skulle vi här på forumet (antingen här eller under släkterna Höök, Ölander, Hyltenius och Gahm) försöka göra en sammanställning av vad vi känner till så att flera kan ta del av informationen?

VH Klas

2017-03-23, 17:00
Svar #7

Utloggad Ove Malmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2022-05-15, 17:30
    • Visa profil
Hej igen Klas! Väntar på din e-postadress så jag kan skicka över det material jag har. Min e-postadress finner du ovan

Hälsning
Ove M

2017-03-27, 17:23
Svar #8

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Ove!

Som jag tidigare skrev så har jag en hel del material om Brita Sofias anor men tar givetvis gärna emot sådan information som jag saknar. Särskilt är jag intresserad av furiren Oluf Gööks västgötska bakgrund, om någon har lyckats fastställa den, Lars Svensson Hööks och hans fru Ingeborgs anor eller information om Ölanders, Hyltenius och Gahms liv och anor som inte finns nämnda i Herdaminnet eller Smolandis Upsaliensis. Ölanders far Jon Svensson skall enligt obekräftade källor ha varit född i Skärstad socken och har du funnit belägg för det blir jag glad. Kanske har du lyckats klura fram något som inte finns i de tryckta källorna eller somm jag inte har hittat?

VH Klas

2017-03-27, 17:26
Svar #9

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Och till Arnold kan jag säga att materialet är på gång. Har bara justerat det lite i helgen och hoppas skicka dig det snart.

VH Klas

2017-03-27, 21:11
Svar #10

Utloggad Arnold Sigonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 23:03
    • Visa profil
Hej!

Jag har vissa noteringar, dock med ovissa källor.
1.Sven Almqvist har skrivit en bok om Släkten Almqvist i Ölmstad och den har en koppling till Ölanders
2, På Anbytarforum under Ölmstad finns vissa uppgifter....

Jon Svensson skulle kunna ha varit född i Siringe, Skärstad omkring 1595. Han vigdes 1627 med Cecilia Nilsdotter från Öland.
Båda dog 1677 och begravdes 1677-02-25.

Hälsningar
Arnold Sigonius

2017-04-10, 16:32
Svar #11

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Arnold: Tack för tipset, jag skall försöka få tag i boken om släkten Almqvist. Att Jon kom från Siringe har jag inte kunnat belägga i källorna. Det nämns vad jag kommer ihåg först i Växjö stifts hembygdskalender från 1900-talets början. Ifall någon kan hänvisa till en primärkälla som visar på att ha var från Siringe skulle det vara bra.

Ove: Har nu skickat dig mitt material inklusive lite bilder från Ölmstad kyrka. Först skickade jag det till fel adress (ove.malmqvist@gmail.com) men hoppas nu att det kommer fram.

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna