ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: AI:23 s. 86  (läst 1335 gånger)

2016-08-08, 18:19
läst 1335 gånger

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Hej!
Kan någon hjälpa mej att finna Clara Signe Victoria född i Gävle Trefaldighet se AI:21 g s. 86, se bifogad skärmdump. Under hennes namn står vad jag tyder som Carl Stigsson. Kan det vara hennes far?
Modern Clara Gustafsson f. Magusdotter föder henne oä... senare gifter hon sej med Per Bergquist som finns på samma sida.
Kan någon veta var de bodde då detta skrevs? 1885 flyttar de till nr 144 VI i AI:21k s. 256. Det är alltså detta VI som väl är kvarteret o nr 144 jag undrar över. Per Bergquist är då Järnvägsarbetare.
Senare flyttar de till Strömsbro o dottern har senare i livet målat en tavla av hemmet i Strömsbro. Då bodde hon i USA. Kan någon känna igen huset på tavlan? Det hus som jag funnit adressen till, där Per Bergquist o Clara dog o barnen utvandrade ser inte ut så idag. Det är en röd träbyggnad. Så de måste bott någon annanstans före det i Strömsbro. Jag är mycket, mycket tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning,
Margareta

2016-08-09, 06:09
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ja, jag tycker det står "med Carl Stigsson". Men så är det struket.
Jag tolkar 6:e kvarteret som just Strömsbro, och om jag följer familjen vidare i hfl flyttar de till nr 99. Det kan vara huset på tavlan (som jag trots att jag bor i Örnsköldsvik tycker mig känna igen).
Det verkar som om Per och Klara aldrig fullbordadae äktenskapet, bara tog ut lysning. Därför står alla barn som oäkta (hade hoppats se om Per möjligen senare erkänt sig vara far till några barn). Vad hade Clara Signe Victoria egentligen för efternamn? Finns någon bouppteckning efter Per?

2016-08-09, 10:55
Svar #2

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Tack snälla Per för ditt svar! Jo de var gifta, se Gävle Heliga Trefaldighet EI:3 bild 128. I bouppteckningen står Klara Signe Viktoria med som barn tillsammans med de andra två.
Men Per Bergquist kom inte till Gävle förrän 1883-06-15, står 1883-06-25 i Gävle men från Sunne står det 15/6. Flickan är född i Februari -1883. Så då får man försöka finna denne Stigsson då....
Men om du känner igen huset, var kan det då ha stått?? Kan du veta det? Jag tycker att jag såg liknande hus på en gammal bild men kan inte finna igen vart jag såg dem??!! Kan du finna ut var huset stod tror du... o OM det är nr: 99. Vart kan jag finna det idag... OM det finns kvar?
Vänlig hälsning,
Margareta

2016-08-09, 11:36
Svar #3

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Är det inte lik dessa husen???/Margareta

2016-08-10, 07:58
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!


Menar du att huset på målningen skulle vara någon av de på den sista bilden?


Ditt hus har en skorsten och tre fönster, medan husen på det nedre fotot har två skorstenar och fyra fönster.


(Irriterande att man inte kan se korten, när man ska svara.)
Ann-Mari Bäckman

2016-08-10, 08:46
Svar #5

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Nej jag menar inte att det är just de husen. Men de ser ut att vara av samma typ. Så kan någon hjälpa mej finna var i Strömsbro det kan finnas eller har funnits.
Vänligen,
Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna