ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldralösa barn i Knästorp 1802  (läst 641 gånger)

2016-08-08, 17:28
läst 641 gånger

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!

Två barn (syskon) födda år 1798 respektive 1802 mister sina båda föräldrar 1802. Pojken är knappt fyra år och flickan är bara några månader gammal.
Jag vet inte vart barnen blev placerade. Sökt, sökt och sökt........

Fanns det någon form av "barnavårdsnämnd" på den tiden? I så fall protokoll?
Mycket tacksam för tips och råd.
Med vänlig hälsning Ingrid

2016-08-08, 18:03
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Upprättades det någon bouppteckning efter föräldrarna? Där kan stå något om släkting eller förmyndare.
I sockenstämmas protokoll och i fattigvårdens handlingar kan  finnas uppgifter  om hur socknen agerade, t ex om och till vem  barnen utackorderades.
Knästorps sockenstämmoprotokoll från åren kring 1800 finns ännu bara i original på Landsarkivet i Lund.
Kanske det går att hitta  ett  förmynderskapsprotokoll i domboken (för Bara härad) som också finns i original i Lund.

2016-08-08, 21:36
Svar #2

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Jag har inte funnit någon bouppteckning. Föräldrarna var fattiga.

Nästa vecka ska jag till Landsarkivet i Lund, och då ska jag söka efter dessa protokoll.

Tack för råden!
Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna