ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Magdalena Andersdotter 1779  (läst 816 gånger)

2016-08-08, 11:42
läst 816 gånger

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Hej,


Jag har en Magdalena Andersdotter i Lommeland som jag tror kan vara samma som den i Hede men jag har inga bevis. Kan någon hjälpa mig.


I Lommeland finns hon från 1811-1839 i Skrikebogen, Knarrås I Lommeland AI:1 sid 13 anges att sonen Olof Nilsson är född i Sven? Jag och texttolkningshjälp tror att det kan vara Svenneby. Magdalena anges hela tiden som född 1779-06-15. Någon gång står hon som Olsdotter men det är nog ett fel av prästen,


I Hede finns en Magdalena Andersdotter född i Åsen februari 1779 Hede C:1 sid 509. Senare när fadern och modern dött i början av 1800 står hon i hfl som piga hos brodern Anders i Åsen men i Hede AI:1 sid 13 står att hon bor i något som möjligen kan tydas som Svenneby. Jag har tittat på modern Annas bouppteckning  där står att Magdalena är i kvar Åsen 1803. Faderns bouppteckning har jag inte hittat. (Moderns bouppteckning Tunge..FIIa:10 sid 1891.) Fadern dör enligt Släktdata 1802.


Min teori är att Magdalena flyttat från Hede till Svenneby och sedan till Lommeland. Troligen som piga. Men det är bara teorier än så länge.... Men i flyttlängd (Krokstad B:1 sid 153)  finns en Malena som flyttar till torpet Ståby någonstans som jag inte kan läsa...Kanske Svartborg. Men hittar inte Magdalena och Olof där...


Kan någon hjälpa mig vidare i detta detektivarbete????




Vänligen


Jon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna