ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Demornajorum Alumnus  (läst 694 gånger)

2016-08-07, 15:37
läst 694 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 04:42
    • Visa profil
I en avhandling från 1625 kallas min släkting Israel Laurentii Starbeckius »Demornajorum Alumnus«. Vad menar han med det? Demornajernas tidigare student?

(När jag googlar frasen hittar jag den i beskrivningar i andra avhandlingar också, t.ex. i två från 1680 med respondenterna Claudius Örnhjälm och Petrus Gerdzlovius.)

I Smolandi Upsalienses 1 (Gösta Gideon Molin, 1955) står att detta betyder att han måste ha studerat utomlands. (Det används som argument för att denna Israel är identisk med den I.L. som skrevs in vid universitetet i Rostock 1610, ty »där har ingen annan smål. I.L. påträffats«.

Jag tänker mig att det handlar om att de studerat vid ett universitet som på något sätt hör till några de Mornay, eller kanske att studenterna haft några lärare de Mornay, och att de kännetecknar detta universitet.

Hur menar Molin att det visar att de måste ha studerat utomlands, sådär i största allmänhet? Menar han att det är något honom okänt, och därför måste vara utländskt?

Jag kan inte latin. Är det fel av mig att associera till släkten de Mornay? Finns det istället något latinskt ord i frasen som jag inte förstår?

2016-08-07, 20:07
Svar #1

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 04:42
    • Visa profil
Jag har svaret själv och det visar sig då att jag nog frågade i fel forum. Jag frågade här för att jag misstänkte att någon med latinkunskaper skulle kunna tala om för mig att jag var helt fel ute när jag trodde det handlade om de Mornay, men det var så.

Charles de Mornay gifte sig med Anna Trolle. Hon skänkte pengar som änka till Växjö och Kalmar skolor och det måste handla om studenter som studerat med stipendier från detta. Om andra står det "Trollorum alumnus" vilket väl handlar om studenter med samma stipendium.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna