ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlyser föräldrarna till Johannes Svenonis AEdenius  (läst 601 gånger)

1999-09-26, 16:13
läst 601 gånger

Margaretha Winnberg

Efterlyser Johannes Svenonis AEdenius f. 1607 kyrkoherde? Edsåker Ljustorp d. 1687-11-08 gift m.Anna Månsdotter Gammal d. 1686 12-10, skulle vilja veta vad vilka deras föräldrar var? Johannes och Anna hade en dotter som hette Anna Jönsdotter AEdenius och var gift med George Göransson Alander Häradsskrivare Mjösund, är det någon som känner till dom??

2000-04-30, 22:27
Svar #1

Utloggad Kerstin Beimel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2008-06-23, 11:17
    • Visa profil
HejMargareta! Jag har litet om Johannes Svenonis AEdenius.Dina datum stämmer med mina och att han gifte sej med änkan Anna Gammal från Gävle, som tidigare var gift med Jöns Petri Niurenius, kyrkoherde i Njurunda .  
 
Med henne fick AEdenius två döttrar: Ingeborg Jönsdotter AEdenia född i Njurunda gift med Laurentius Nicolai Wallander född i Härnösand död 1683 i Sundsvall, Komminister i Sundsvall. Gymnasist.
Anna AEdenia född i Njurunda, gift med Göran Alander. Landsskrivare i Mjösund, Njurunda.
 
Johannes Svenonis AEdenius skildras som en mycket munter, kvick och skämtsam man, godmodig och folklig samt road av glada upptåg.  
Det vill jag minnas är hämtat från H-sands stifts herdaminne.
 
Anna Gammal var dotter till Måns Gammal, handelsman från Gävle vars far var borgmästaren Hans Månsson Gammal, Gävle.
 
Jag har mera om den här släkten för Gammal hör till anfäderna och mödrarna. Men kanske du vid det här laget har fått de uppgifter du behöver, annars hör av dig!
Med vänlig hälsning. Kerstin Beimel.

2000-05-20, 17:55
Svar #2

Margaretha Winnberg

Hej kerstin
Då jag legat på lasarettet i dubbelsidig lungingflammation, har jag ej kunnat höra av mig till dig.
Är väldigt intresserad att veta mer om släkten Gammal.
Och så har jag både Johannes Svenonis AEdenius och
Jöns Petri Niurenius, på röda kvistar.
Du vet inget mer om med Göran Alander Landsskrivare i Mjösund, Njurunda?
Bästa hälsningar Margaretha

2002-09-12, 14:21
Svar #3

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Ang. Göran Göransson Alander i Mjösund så var han landskrivare och bode i Sundsvall 1683 och innhade Mjösund i Njurunda och genom hustrun Anna Jönsdotter Aedenius även del i Dingersjö.
 
Göran var son till Göran Bertilsson Alander död 1682, befallningsman ( 1650 och 1670 ) över Medelpad, och Sara Mårtensdotter, ev från Njurnda, död 1705-11-26
 
Enligt en annna notis i Rötter skall familjen Alanders stamfar vara en Daniel Bertilsson, bormästare i Sundsvall i mitten av 1600-t ( men han kanske snarare är en bror till bafllningsmannen Göran )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna