ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tickanen Johansson, Elias, 1708/1709, Vetil/Kelviå  (läst 872 gånger)

2016-08-04, 12:13
läst 872 gånger

Utloggad Malin Knutsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-11-01, 15:25
    • Visa profil
Hej!
Nu har jag kört fast. Mest på grund av att jag inte klarar att hitta rätt kyrkoböcker. Jag använder mig av både SSHY och HISKI, den senare mer som ett stöd för enklare sökning.


Just nu är jag på Johan Eliasson Tickanen f.24.03.1734 i Kelviå/ d. 19.05.1805 i Kannus (HISKI). Jag finner Johan och hans familj i Kannus kom.böcker helt tillbaka till 1774-1785 (SSHY). Dock har jag inte hittat honom efter det. Jag antar att de har flyttat dit från Kelviå före det, men på SSHY finns bara kyrkböcker från 1800-talet för Kelviå. Är inte helt säker på var jag ska leta för att komma längre bak där, har börjat snegla lite på Lochteå och Karleby men inget resultat så här långt.


Dock finner jag Johans födelse på HISKI, där enbart hans far står uppförd: Elias Johansson Tickanen. Rutan på mor är tom. Har sökt runt på Elias på HISKI och fann ett födelsedatum 10.02.1709 i Kelviå, gård Hijpälä (far Johan Larsson och mor Carin Eriksdotter). Samt ett dödsfall i augusti 1777 i Kelviå, gård Tickanen. Kom fram till att åldern vid döden kunde passa till det funna födelsedatumet och antog att det borde vara rätt man. Men utan att finna fram bland kyrkböckerna på SSHY har jag hittills inte kunnat kontrollera detta.


Har mitt träd på Ancestry, och där har flera matchningar gjorts till Johan och Elias. Dock anger alla en Elias som är född 2.10.1708 i Vetil, med far Johan Kauppi. Jag har kontaktat några av de andra släktsträdsägarna för att se om jag kan få lite källor/tips från dem. Väntar fortsatt på svar.


På Hiski finner jag även en vigsel 1728 mellan en Elias Johansson Tickanen och Elisabeth Pehrsdr (Carhulachti). Möjligt att detta kan vara Johans mor?


Om någon har lite tips på var jag ska leta i denna lilla röra, eller vill hjälpa mig hitta rätt, så är jag oändligt tacksam.

2016-08-04, 14:50
Svar #1

Utloggad Malin Knutsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-11-01, 15:25
    • Visa profil
Uppdatering. Jag fick tips om digihakemisto och har nu hittat kyrkböcker för Kelviå. Så nu är jag något på spåren vad gäller Elias som ser ut att vara född i 1708. Ska fortsätta gräva baköver får vi se.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna