ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Min far kom från Danmark till Sverige någon gång mellan 1941 och 1946.  (läst 1189 gånger)

2016-08-03, 11:08
läst 1189 gånger

Utloggad Marianne Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 22:23
  • Forskar på Bohuslän och Dalsland
    • Visa profil
Hej,
har nu kommit till att leta i mantalslängder eftersom han har arbetat i Sverige som jag vet 1947.06.01 och måste ha betalt skatt 1947. Han har även en dotter född (innan han gifte sig med min mor 1948.06 och bodde med henne tills han dog 2011, var gift med henne. Han var född 1921.05.22 i Hjörring amt, Dronninglund sogn. De sistnämnda uppgifterna har jag. Han var lärling i Ålborg men i den folketellingen ser man icke vilka personer som bodde på respektive gata i Ålborg. Eftersom han var lärling vet jag ej när han mönstrade. Det har jag beställt från danske arkiv men det verkade svårt att få fram eftersom det flyttades just nu stod det som meddelande vid beställningen. Jag vet tyvärr ej mer.
OM han flydde till Sverige och arbetade så borde det finnas uppgifter någonstans tycker jag.
DET VORE TOPPEN ATT FÅ DEN SMARTASTE VÄGLEDNINGEN FÖR ATT FÅ FRAM MER FAKTA om när han kom till Sverige, om det var i Skåne, Halland eller Göteborg.
Tack på förhand,
mvh
Marianne K
 

2016-08-03, 17:07
Svar #1

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Vänd dig till skatteverket i Göteborg. Han fanns i vart fall från 1949 till 1960 enligt följande
Frits Kristofferssen
Födelsedatum
1921-05-22
Födelseplats
Danmark
Nationalitet
DA
Civilstatus
Gift man 1948-06-23
Titel/Yrke
Konditor
Mantalsskriven
Göteborg Oskar Fredrik, Göteborgs och Bohus län
Fastighet
14:3 Hejderidaren 8
Adress
Nordhemsg 45, Göteborg C
Tidigare mantalsskrivning
1949: Göteborgs Oscar Fredrik, Göteborgs och Bohus län, 14:3 Hejderidaren 8

Men du säger att han dog 2011. Det finns emellertid en Frits Kristoffersen som dör redan 2009. Är detta samma person?

19210522-9351

Kristoffersen, Frits

Gravsjövägen 6
435 39  Mölnlycke

Död 18/8 2009.

Folkbokförd i Råda, Härryda kn (Västra Götalands län, Västergötland).

Född 22/5 1921 i Danmark.

Gift man (23/6 1948).

Anm:
Fastighet: Hulebäck 1:260
--------------
Födelseförsamling i källan:
Da

Källor:
FK 13 / man91


Mvh
Lasse

2016-08-04, 08:13
Svar #2

Utloggad Marianne Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 22:23
  • Forskar på Bohuslän och Dalsland
    • Visa profil
Hej Lasse,
allt stämmer med det du skriver förutom adressen. Betr. adressen så bodde han ej där. Betr. årtalet han dog så kan det stämma, det är jag som ej kontrollerade det innan jag skrev här på forumet.
Jag har varit i kontakt med Skatteverket igår och även tittat på mantalslängderna igår på Landsarkivet.
Det är tiden från 1941/1945 till 1947 som jag försöker att klarlägga. Om han har arbetat och betalat skatt i Sverige innan 1947?
2017.01.01 blir uppgifterna för 1947 offentliga enl Landsarkivet.


Det är alltså vad som hände mellan tiden i Danmark och tills min mor träffade honom 1947 som jag försöker att "kartlägga".
En människa som flyr till Sverige från ett krig i ett land som ligger väldigt nära, alltså Danmark och det är svårt att få fram uppgifter. Enligt Skatteverket kan människor arbeta i Sverige (även nu) utan att vara mantalskrivna i Sverige. Så att få fram skattelängder eller något annat hade varit bra. Här finns alltså ett stort tomrum som ej heller min mor vet något om.......
Jag har fått fram uppgifter tillbaka till 1600talet i min släktforskning på både svensk och dansk släkt så det är lite tråkigt att ej veta vad som hände och att det ej berättades mer ingående från den tiden av min far.
(I den svenska tillbaka till 1300talet men det är ej min forksning. Eftersom präster och riksdagsmän fanns så finns uppgifterna tillgängliga för mig också och de knyter ihop min släkt med dem).
Tips tas gärna emot om någon har något på Anbytarforum.
Tack på förhand,
mvh
Marianne K


2016-08-04, 08:46
Svar #3

Utloggad Lars Unger

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 669
  • Senast inloggad: 2016-12-21, 12:51
    • Visa profil
Hej!
Jag har förstått ditt problem. Orsaken till att jag föreslog skatteverket var att man, där folkbokföringen förstatligades 1991, skulle datorisera uppgifter för alla födda efter 1919. Om din far sålunda varit registrerad på rätt sätt hade det kunnat framgå också vilket år han registrerades och med utgångspunkt från de uppgifterna sedan söka sig till eventuell taxering och få fram eventuell arbetsgivare.

Innan man vet ungefär när och var han registrerades torde det vara svårt att myndighetsvägen finna närmare uppgifter om honom. En ytterst svag tråd kan vara att han råkat ut för något som polisen kunde haft intresse av, t.ex. att han fastnat i någon kontroll av något slag. Men jag tror att inte heller polisen idag skulle kunna få fram uppgifter ur sina register.

Vi får hoppas att någon annat kan ge ytterligare tips.


Lycka till och hälsningar

Lasse

2016-08-04, 12:47
Svar #4

Utloggad Marianne Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 22:23
  • Forskar på Bohuslän och Dalsland
    • Visa profil
Hej,
på Krigsarkivet kan jag göra en beställning av flyktinglistor. Det kostar ju en summa men eftersom det ej är digitaliserat så är det manuellt arbete.
Det finns också särskilda listor på icke mantalsskrivna som jag också ska undersöka.


Även i danska Riksarkivet kostar det att få reda på t ex militärtjänstgöring mm. Det kan bli riktigt dyrt om jag vill få reda på allt.


Helst vill jag få reda på allt utan att betala men i detta fallet går det inte. >:(


tack för hjälpen,
mvh
Marianne Kristoffersen :)






Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna