ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Thomas Reffelmaker  (läst 1171 gånger)

2016-08-01, 21:45
läst 1171 gånger

Utloggad Aléxander Elfving

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 17:15
    • Visa profil
Hej. Jag har Bomullsstrumpvävaren Johan Thomas Reffelmaker död 1774 i Katarina församling. Tyvärr har jag inte hittat vart han kommer ifrån.
I mantalslängden 1760 bor han i Maria Magdalena församling

"Bomullsstrumpvävaregesällen Thomas Reffelmaker arbetade hos Strumpvävarmästaren Selig.
Han bodde på Kv. Bergsgruvan Mindre No 78. Enligt mantalsregistret var han gift och hade 2 döttrar och 1 son. "

1754 föddes dottern (min anmoder) Charlotta Riffelmacher i Katarina församling. Modern uppgivs vara Anna Lisa Falech (Falck?)


Någon som vet hur jag kan få fram mer information om Johan Thomas?
Vilka källor kan berätta något om när han flyttade till Sthlm?
Han fick fyra barn : Charlotta , Hedvig Gustava , Johan Georg och Lovisa Dorotea.


Mvh Alex





Källor: Död Katarina FI:5 (1763-1784) Bild 124 (Nr 454)

2016-08-02, 00:00
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ser att du frågat om detta förut, men skam den som ger sig!
Namnet låter ju onekligen mycket tyskt och Googlar man lite på namnet Reffelmacher eller liknande stavning får man många träffar i Tyskland, men naturligtvis även i andra länder.
"Ett skott från höften rakt ut i mörkret": Har du försökt med de icke-territoriella tyska församlingarna i Sverige? Det finns ju ett par stycken, Tyska Sankta Gertrud i Stockholm och Tyska Cristinae i Göteborg.
 

2016-08-02, 12:37
Svar #2

Utloggad Aléxander Elfving

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 17:15
    • Visa profil
Hej Tord. Tack för svar. Jag har bara sökt i närliggande församlingar kring Stockholm. Jag kanske ska kolla på den tyska församlingen i Göteborg. Tyvärr verkar ingen veta särskilt mycket om Strumpvävare i 1700-talets Stockholm. Inte heller något skråarkiv har än sålänge gett någonting.


Mvh Alexander

2016-08-02, 13:09
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Om strumpvävarens för- och efternamn finns olika bud i barnens födelsenotiser (de fyra jag hittat). Moderns namn är Anna Lisa/Elisabet Falck, med mindre stavningsvariationer av efternamnet.

  • Dorothea Lovisa döpt 1751-10-13 i Katarina. Jöran Tomas Reffenmaker
  • Charlotta döpt 1754-09-29 i Katarina. Johan Thomas Riffelmacker
  • Gustava Hedvig döpt 1757-02-16 i Katarina. Georg Thomas Riffelnagel(!)
  • Hindric Samuel född 1761-02-14 i Katarina. Göran Thomas Riffelmacher
Håller för troligt att det ursprungliga förstanamnet var Georg eller möjligen den svenska varianten av samma namn, Jöran/Göran, om han var född i Sverige.

Bland dopvittnena finns ingen med faderns eller moderns efternamn, och jag finner ingen av makarna nämnd i någon bouppteckning (bouppteckningsregistren, Stockholm) – vilket kan betyda att båda var inflyttade stockholmare.

Har du hittat vigseln? När och var föddes sonen Johan Georg?
Hälsar vänligen
Maud

2016-08-02, 19:20
Svar #4

Utloggad Aléxander Elfving

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 17:15
    • Visa profil
Hej Maud! Tack för svar!
Johan Georg har jag inte hittat i födelseboken ännu.
Han var gift 2 gånger:

Första gången 1772 21/4 i Katarina församling med Brita Magdalena Schlyter och andra gången 1779 28/11 i Katarina med Anna Stina Wimmersten.

Tyvärr har jag inte funnit Georg Thomas Reffelmaker och Anna Lisa Falcks vigsel.



Mvh Alex

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna