ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopvittnen - hur identieras man sådana?  (läst 511 gånger)

2006-10-04, 15:27
läst 511 gånger

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hur identifierar jag dopvittnen?
 
Vid Brita Marias (Westberg/Västman?) dop 1850-01-15 fanns följande faddrar: Torpare Göran Månssson i Österhångsta, samt hans hustru (icke namngiven). Torparsonen Johan Persson i Österhångsta samt hans syster torpardottern Anna Maria Persdotter (Torps KA C:6)
Johan Persson och Anna Maria Persdotter stämmer namnmässigt in på syskonen till Brita Marias mor, Lisa Cajsa Persdotter Westberg.  
 
Jag har letat både på Medelpads CD och den nya Torps CD och de enda Göran Månsson jag hittat är Göran f 1811-01-04 i Västerhångsta ohh Ingrid Kajsa Backman f 1818-05-20 i Backen och Göran f 1809-02-05 i Finsta ohh Katarina Persdotter f 1806-07-31 i Byn. Logiskt sett passar Göran f 1811 bäst in i bilden. Men hur identifierar man dopvittnen? Var letar man?
Kan det vara en felskrivning mellan öster och väster? Lisa Cajsa bodde i Österhångsta men flyttade till Västerhångsta, varifrån maken kom.
 
Vissa källor talar för att Brita Marias far var moderns make Erik Johansson Westberg, f 1824-11-26 i Västerhångsta, medan andra källor tillbakavisar detta. Det gick litet väl lång tid mellan Brita Marias födelse 1850-01-15 och moderns giftermål 1852-11-21, men det skulle ju kunna hända att Erik inte var tillstädes att ingå äktenskap vid tidpunkten för Brita Marias födelse.  
 
En teori om Brita Marias efternamn Västman skulle kunna vara namn från en okänd fader. Det fanns Vestman både i Västerhångsta och Leringen. En annan är att prästen skrivit fel.  
 
Enligt den nya Torp CD skulle Brita Maria ha gift sig med Johan Petter Kristmansson, f 1838-03-02. Det finns dock baptister inom släkten och frågan är hur de gifte sig, för de fick väl inte gifta sig i den vanliga kyrkan, eller? Dock står Brita Marias barn som o.ä och själv är hon försvunnen 1880-talet.
 
Frågan om faddrar gäller även Brita Marias dotter Anna Maria f 1874-04-15, döpt 1874-07-24 med faddrar: Drängen Erik Petter Andersson i Tirsta, bondeänkan Brita Stina Andersdotter i Fränsta, inhysesonen Erik Västberg i Backen, torpardottern Rakel Cecilia Jönsdotter i Vissland. (Torps KA C:8)
 
Erik Petter Andersson i Tirsta har jag inte alls hittat. Erik Västberg antar jag är Brita Marias bror Erik, f 1857-07-09. Jag har på CD:arna hittat en Rakel Cecilia f 1856 samt i Folkräkningen 1890 som dotter till Jöns Mårtensson ohh Karolina Kristina Möller. Rakel Cecilia har då en o.ä-dotter Anna Kristina f 1881. På Torp CD heter Anna Kristina Söderberg och har 2 syskon Jonas Alfred f 1891 och Maria Cecilia f 1896.  
 
Hur valdes faddrar? Brukade de ha koppling till varandra? Det verkade annars lämpligt att Rakel Cecilia och Erik var ett par, eftersom han försvinner 1881 (FR 1890) /har lokaliserats utomlands/. Dessutom var Erik skomakare vilket också Rakel Cecilias far var.
 
Den enda Brita Stina Andersdotter jag hittat är f 1829 och bosatt i Fränsta år 1880 och är då bonde och änka. Enligt den muntliga traditionen skulle Anna Maria vid 5-6 års ålder (=1879-1880) ha skickats till sin mormor (?) i Fränsta. Mormodern, Lisa Cajsa, bodde dock i Backen, dit hon flyttat någon gång mellan 1855-1861. Kan det istället vara gudmodern som avses? Om Anna Maria sägs det att hon blev med barn med sonen i huset (vilket?) medan hon var piga, fick en slant och kastades ut. Hennes dotter föddes 1898. Bondeänkan Brita Stina har en son Per f 1862, som skulle kunna vara lämplig åldersmässigt.  
 
Jag griper efter varje litet halmstrå för att hitta de saknade fäderna till Brita Maria, samt Anna Maria och hennes dotter. Att hitta faddrarna och identifiera dem, kanske kan ge någon ledtråd. Är det någon som stött på dessa personer i Torp eller någon annanstans. Snälla, HJÄLP! Har slut på alla idéer om var jag kan söka.
 
Bästa hälsningar
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna