ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Daniel Olofsson Född 1808 ?  (läst 469 gånger)

2005-02-16, 16:15
läst 469 gånger

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Daniel är enligt böckerna i Tuna född 1808-03-04 i Stöde. Jag hittar Daniel eller David som han även kallas som dräng i Vigge och Ulvsjön där anges han som inflyttad från Attmar. På vissa ställen ser det ut som han är född 1803.
I Attmar hittar jag honom inte.
Finns det någon som stött på honom och vet något om varifrån han kommer så är jag tacksam för all hjälp.

2005-03-09, 14:49
Svar #1

Maritha Berglund

Hej Kent.                                  Enligt Indiko är han född i Stöde 18080304 och död 18510506.Inflyttad till tuna 1838 från Delje med fru och barn.Heter här Daniel Olsson! Tror du att det är samme man?
Mvh Maritha

2005-03-09, 15:09
Svar #2

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Maritha
 
Det är samma person!
 
Problemen börjar med att jag inte hittar honom i Stödes födelsebok, sedan när jag letar reda på honom i husförhörslängderna och följer honom bakåt i Stöde så står det vid den äldsta noteringen i kolumnen Hvarifrån något som man måste tyda till Attmar. Men när jag sedan letar i Attmar så hittar jag honom inte i varesig födelsebok eller husförhörslängd.
Det är ju möjligt att han trots alt är född i Stöde men vistats en tid i Attmar eller så är han född någon ananstans.
 
Mvh
Kent

2005-03-10, 12:02
Svar #3

Utloggad Doris Holmats

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 14:10
    • Visa profil
Hej Kent!
 
Sök i Torp! Jag hade ett liknande problem med en anfader från den här tiden, vars föräldrar var bosatta i Ulfsjön,Stöde socken, men där fadern kom från Bjuråker och modern från Torp.
I Indiko står det att han var född i Stöde, men jag fann honom i Torp.
 
MVH
Doris Holmats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna