ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arvsdokument  (läst 1204 gånger)

2016-07-27, 22:36
läst 1204 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Jag har hittat ett arvsdokument med svårtydda passager. Hoppas någon kan hjälpa till att knäcka det jag gått bet på. Stavningen är lite speciell, tex, 'bröllop' skrivs 'brödh låp'.


Specification uppå Det som Mine hustru Syskon Beckåmit på sin Arfz Rätt Nemebligen
Hustru Systra Ela beckåmit 1 st Koo, Dito 3 skell koren för 1 dlr 24 öre kmt skelet, Dito 4 skell 2 dlr 16 öre  skelet soret? till ?ryo för 25 dlr. Suman Blifr 40 dlr 8 öre kmt För Uthan? 1 st koo. Hustru systra Marita beckåmit 1 st koo till Brödh Låpet, 3 skel 2 Casa Koren, 1 tunna? Lax, 1 tunna gedor, 1 st feld af Migh och Får skin för 3 dlr kmt. Faderen? Lendt till brödh Låpez gåfuan 6 dlr kmt huilcket hon Låfuad gåt giöra i ?ehr? arf  skefte skulle ske. Hustru systra Lisfeta 1 st Koo till Brödh Låpet, 3 ½ skell Koren, item föreslagit 1 st salm bock 3 dlr kmt Faderen? --oudt af Migh til Brödh Låp gåfuans --
//
knd? som hon Låfuad gåt giöra o[m] arf skifte skulle ske

                    Erik Jönsson


2016-07-30, 12:38
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Knepigt!
sores till trÿa (svärs=utlovas till tröja=jacka)
Sista två raderna första sidan föreslås:
... Lisebeta 1 st Koo till Brödh Låfvat, 3 ½ skell Kooen (skilling eller skällko?), item (även) sielf tagit 1 st salm book 3 skr kmt  faderen foudt af Migh til Brödh Låfve gåfuans...

2016-07-30, 14:16
Svar #2

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Tack för förslagen.

'skell' tolkar jag som 'skäl' vilket var ett rymdmått som användes i övre Norrland för spannmål o. mjöl - vanl. motsv. en åttondedels tunna (dvs. c. 20 liter). (SAOB)

'koren' bör ju då vara 'korn'.

'tröja' har jag också tänkt på, men beloppet 25 daler är alldeles för högt för det.



2016-08-06, 19:26
Svar #3

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Jag har jobbat lite mer på att tyda texten.
Men ännu återstår frågetecken.

Måttet för laxen och gäddorna, kan det var tunna? Eller lispund?

Specification uppå Det som Mine hustru Syskon Beckåmit på sin Arfz Rätt Nemebligen
Hustru Systra Ela beckåmit 1 st Koo, Dito 3 skell koren för 1 dlr 24 öre kmt skelet, Dito 4 skell 2 dlr 16 öre  skelet soret? Till Trya? för 25 dlr. Suman Blifr 40 dlr 8 öre kmt För Uthan 1 st koo. Hustru systra Marita beckåmit 1 st koo till Brödh Låpet, 3 skel 2 Cap[par] Koren, 1 tunna? Lax, 1 tunna gedor, 1 st feld af Får skin för 3 dlr kmt. Faderen? Lendt af Migh till brödh Låpez gåfuan 6 dlr kmt, huilcket hon Låfuad gåt giöra i ?ehr arf  skefte skulle ske. Hustru systra Lisfeta 1 st Koo till Brödh Låpet, 3 ½ skell Koren, item föreslagit? 1 st salm bock 3 dlr kmt, Faderen? --oudt af Migh til Brödh Låp gåfuan 6 dlr
//
kmt som hon Låfuad gåt giöra o[m] arf skifte skulle ske

                    Erik Jönsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna