ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torna-häradsrätt-M-FIIa-27-1783-1784-Bild-396-Sida-103  (läst 735 gånger)

2016-07-22, 06:36
läst 735 gånger

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 06:45
    • Visa profil
Hej

Jag har försökt i ett par dagar att lösa nedanstående frågetecken. Jag är ganska säker på att Hanna bodde i Rönneberga 1784. Vad är egentligen en twag man? Jag har inte hört talas om manliga sådana.

Arvs skifte beställdes av änkan Pernilla Jönsdotter den 15 Mars 1784. Ingemar Olsson lämnade efter sig  2 söner och 4 döttrar.

Ola Ingemansson gift, Västra Karaby.
Påhl 18 åhr, Västra Hoby.
Gunilla är gift med Husman Jöns Hansson, Revinge.
Den andra dottern Hanna är gift med Twag mannen Werne Bengtsson, Rönneberga?.
Den tredje dottern Elisabeth är gift med Husman Anders Larsson från ?.
Elna 20 åhr, Västra Hoby.

Inge



2016-07-22, 20:18
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15322
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:02
    • Visa profil
Hanna är gift med Krog mannen Werne Bengtsson i Hunneberga. (Harlösa socken)
Elisabeth är gift med Anders Larsson i Ringebäckshusen. (St Peders kloster socken)

2016-07-23, 09:39
Svar #2

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 06:45
    • Visa profil
Mycken tack Eva

Twag man var llte misstänkt medan Krog man passar bra. Jag hade själv Hunneberga på förslag men av någon anledning tappade bort det. Hunneberga måste vara korrekt då jag har hittat födelsenotis om deras tvilling barn, krögaren Werne Bengtsson,  i Harlösa CI:1  1420/137 1784.
Jag förstod att Rinnebäck i Stora Harrie inte var aktuell men visste inte att det fanns Ringebäckshusen i  Sankt Peders Kloster. 

Mvh
Inge   

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna