ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gällivare Födde GID: 1975.9.15100 C:4  (läst 729 gånger)

2016-07-19, 12:41
läst 729 gånger

Utloggad Joakim Frödin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:56
    • Visa profil
Hej.


Jag skulle behöva hjälp att få tyda vad som står i denna bild. Att barnet heter Jöns vet jag och att fadern med största sannolikhet heter Karl Jönsson. Tycker mig se ett Anna som ett av moderns namn, men jag är väldigt osäker och resten har jag inte en aning om. Vore hemskt tacksam om någon kunde tyda detta då jag har hamnat vid en flaskhals i min forskning.


Tack på förhand Joakim.

2016-07-19, 13:03
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Föräldrarna ser ut att heta Carl Jönsson och Anna Caisa Petersdotter, men bilden är ju inte lättläst och GID-nummer har man ingen nytta av om man inte har Ancestry/Genline.

Om du berättar vilket år Jöns föddes kan jag ge ett säkrare/utförligare svar efter att ha slagit upp sidan (med bättre bildkvalitet) hos Arkiv Digital eller Svar.
Hälsar vänligen
Maud

2016-07-19, 14:17
Svar #2

Utloggad Joakim Frödin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:56
    • Visa profil
Föräldrarna ser ut att heta Carl Jönsson och Anna Caisa Petersdotter, men bilden är ju inte lättläst och GID-nummer har man ingen nytta av om man inte har Ancestry/Genline.

Om du berättar vilket år Jöns föddes kan jag ge ett säkrare/utförligare svar efter att ha slagit upp sidan (med bättre bildkvalitet) hos Arkiv Digital eller Svar.


Nej, det är den sannerligen inte. Jöns ska enligt mina efterforskningar vara född 23 juni 1857.

2016-07-19, 14:54
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Moderns namn är Anna Caisa Pehrsdotter. Föräldrarna bor i Skröfven.
Se Gällivare AI:5a (1855-1864) sid 100.

Faddrar: Nils Larsson i Lands(?)järvi med hustru, Lars Olsson och hustru i Skröfven, Jöns Pehrsson med hustru ibidem, Jonas Johansson Vettasjärvi och Maria Cajsa Jönsdotter.
Hälsar vänligen
Maud

2016-07-19, 15:13
Svar #4

Utloggad Joakim Frödin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:56
    • Visa profil
Moderns namn är Anna Caisa Pehrsdotter. Föräldrarna bor i Skröfven.
Se Gällivare AI:5a (1855-1864) sid 100.

Faddrar: Nils Larsson i Lands(?)järvi med hustru, Lars Olsson och hustru i Skröfven, Jöns Pehrsson med hustru ibidem, Jonas Johansson Vettasjärvi och Maria Cajsa Jönsdotter.


Jag tackar ödmjukast. Det där hjälpte mig verkligen. Får nog överväga att skaffa Arkiv Digital här snart märker jag. Många av scanningarna på Ancestry är en plåga att leta i ibland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna