ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Löjtnant Måns Erlandsson Pigg i Getterhult  (läst 999 gånger)

2016-07-14, 11:33
läst 999 gånger

Utloggad Markus Fredriksson Ohliw

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 08:37
    • Visa profil
Hej.
Finns det någon som känner till denna person?
Jag har en ana som gifter sig i Källeryd 1693-07-16 (Källeryd C:1 sid 41), i vigselnotisen står det "...wigdes Måns Månsson ifron Lilla Svalåås och Kirstin Månsdotter Pigg och hade sitt bröllop på
herregården." Med tanke på hennes patronymikon och namnet Pigg så passar det ju bra, men har inte hittat några som helst bevis än.

Vore kul om någon visste mer.

Mvh Markus

2016-09-24, 13:13
Svar #1

Utloggad Love Janson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-10-15, 16:41
    • Visa profil
Hej Markus!


Jag är ättling till löjtnant Måns Erlandsson Pigg i Getterhult, Södra Unnaryd. Jag känner två av hans barn, min anmoder Ingrid 166(5) g 1685 med Anders Larsson från Ugglebo, Bolmsö. Hon hade brodern Erland Månsson, d 1695, brukare i Norra Själsarp, Södra Unnaryd och gm Ingeborg Larsdotter,de hade sonen Erland f 1695. Jag känner inte till att Måns hade en dotter Kerstin. I kyrkoräkenskaperna 1648 nämns en Kerstin Pigg som skulle vara syster till Måns vilket då skulle visa på att namnet fanns i släkten.


Det finns en annan person med samma namn vid samma tid, landsgevaldigern Måns Pigg, dåtidens polischef, direkt underställd landshövdingen i Halland Lilliehöök. De påminner mycket om varandra. De har militär bakgrund, samma namn och dör på 1680-talet. Dock är landsgevaldigern från Halland och ägde gårdar i Snöstorp och Trönninge (Halland). Nämnd i mtl 1674 för Trönninge i Trönninge sn.
I Hallandsposten 3 augusti 1940 finns en artikel: Måns Pigg, en olycklig Trönningebonde.
Denne Måns nämns flera gånger av Sven Larsson i hans När Hallänningarna blev svenskar (2004).
Han hade sonen Anders Månsson som ska ha övertagit gården i Trönninge. Men jag känner inte till om han hade en dotter med namnet Kerstin.


Det som skiljer dem åt är patronymikonet. Måns Erlandsson Pigg i Södra Unnaryd, men Måns Nilsson Pigg i Trönninge, enligt Tönnersjö hd dombok 1690, se EVIIAAAG 35 s 278. Det som ändå kan visa på släktskap är att en Nils Pigg nämns i Södra Unnaryd räkenskaper 1641 och torde vara bror med Måns och de skulle vara söner till Erland Nilsson Pigg som var fältväbel vid Jönköpings regemente och död 1644. Denne Nils Pigg skulle möjligen kunna ha en son, landsgevaldigern Måns Nilsson Pigg. Men detta är enbart en ren spekulation.


Med andra ord skulle Kerstin Månsdotter Pigg vara dotter till både den småländske och den halländske Pigg. Vilka faddrar hade deras barn i Källeryd?


Love




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna