ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stina Lindqvist  (läst 1171 gånger)

2016-07-14, 01:08
läst 1171 gånger

Utloggad Christian Danielsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-07-15, 17:10
    • Visa profil

Hej!

Jag söker information om min ff ff mor vid namn Stina Lindqvist.
Hon ska ha varit född i Husby i Dalarna år 1834, gifte sig med min ff ff f Daniel Ersson 16 sept 1861 i Hedemora, och dog 30 sept 1896 i Nyhyttan. 


Jag har dock jätteproblem med att hitta exakt datum när hon var född eller vilka hennes föräldrar var. Någon som har ett äss i rockfickan och kan peka mig i rätt riktning?

Tusen tack!

/Christian

2016-07-14, 16:56
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej
har spårat Stina baklänges från Hedemora o vigsel.
Hamnar 1851 i Stjärnsund och Göransbo
Husby AI:14c (1842-1852) Bild 134 / sid 118
Där står hon som inflyttad från okänd ort
Alltså sannolikt utan flyttattest
Då blir det svårt att hitta hennes födelseort
Hon har troligtvis skrivits som född i Husby (Stjärnsund) därför att hon senare kommit därifrån med attest

Lasse

2016-07-15, 07:54
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hade kommit till samma resultat som Lasse, men kunde inte släppa det hela, utan har funderat på hur gör man sedan.


Du kan kolla faddrarna till barnen. Om hon hade haft någon syster, som var gift, så står hon endast, som hustru. Någon bror lär det väl inte finnas, för då skulle väl han ha angivits som hennes giftoman.


Sedan finns det en mödosam väg att gå! Nämligen att kolla födda i första hand i de socknar hon rörts sig i (Hedemora, Husby och Norns bruksförsamling) och inte bara för året 1834 utan åren däromkring.
Ann-Mari Bäckman

2016-07-15, 11:14
Svar #3

Utloggad Christian Danielsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2016-07-15, 17:10
    • Visa profil

Hej!


Tusen tack, Lasse och Ann-Mari!
Ska ta en titt på faddrar, och om inte det funkar får jag åta mig det gedigna arbetet att kolla igenom alla födda vid namn Stina i nämnda socknar.


/Christian 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna