ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "9" = "-us" ?  (läst 1189 gånger)

2016-07-08, 23:40
läst 1189 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
På bilden visas rollistan till en teaterföreställning där bl.a. en "Petrus Laurentij Kop." och en "Israel Starbecchius Smol." (min släkting) står med. Men det står inte så, utan det ser ut som "Petr9" respektive "Starbecchi9". Vad är det för konstig stavning med "9" istället för ändelsen "-us"?

På samma sida finns också en "Smoland9", men på de flesta ställen är det normal stavning. (Det är från 1620-talet.)

2016-07-09, 10:14
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Per S


När det gäller så här gammal tryckt litteratur får man nog ha ett "öppet sinne", som troligen även gäller följande århundrade. Förklaringen till den här sättningen är säkert inte ordblindhet eller stavningsproblem utan snarare av andra förklaringar. I somliga fall hade säkert inte tryckeriet en passande bokstav av det önskade typsnittet och tog något ur kasten som kunde passa/fungera. Stilsorter var inte så rigida som idag.
Förklaringen här tror jag har med radlängden att skaffa. Ser du upptill eller nedtill ersätts på dessa rader inte -ius med någon 9a, men där finns på raderna gott om plats för bokstäverna. Det finns det inte på raderna du refererar till och här har tryckaren ersatt just -ius med en 9a för att få raderna att stämma helt enkelt.
Hälsningar LarsO


2016-07-09, 10:36
Svar #2

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Det här är en av många förkortningar som användes i medeltidslatin. Den här symbolen, som ser ut som en nia, har levt kvar som en förkortning för -us. I kyrkböcker kan man ibland få se huj9 eller h9 som förkortning för hujus.

2016-07-09, 11:20
Svar #3

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
Att det användes här just när raderna annars blev för långa märkte jag, även om det inte blir en särskilt stor nedkortning.

Tack Kjell! Nu hittade jag att detta tecken i Unicode kallas "Modifier letter us" .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna