ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns inte men finns.  (läst 1194 gånger)

2016-07-07, 16:33
läst 1194 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Vad ska man tro om en familj som under många många år inte återfinns i husförhörslängder eller församlingsböcker men däremot i folkräkningarna?

När barnen föds anges boplats och ofta också sida i husförhörslängden men si där finns de inte. Det samma gäller för uppgifterna i folkräkningarna. Varken mannen eller kvinnan återfinns i Sveriges Dödbok trots att jag har dödsdatum och bouppteckningar. I och för sig räcker ju det men jag är nyfiken på hur en familj har kunnat hålla sig undan på detta sätt.

Några tankar?

2016-07-07, 17:06
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det kanske berodde på prästen, inte på familjen ?
De kanske var frikyrkliga som inte deltog i husförhören, så att prästen tyckte det var onödigt att skriva upp dem i den längden.
Eller också vistades de någon annanstans på arbetsbetyg, arbetade där år efter år och föll bort ur HFL.
Även om barnen föddes i någon annan församling så skulle de ju antecknas i föräldrarnas hemförsamling.
Familjen tycks inte ha hållit sig undan eftersom de finns med i folkräkningarna.
Har du kollat om de var överförda "på socknen" eller i boken över obefintliga ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-01-01, 23:34
Svar #2

Utloggad Malin Östberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2019-12-07, 19:26
    • Visa profil
Sven-ove, vad innebär det om det var så att dom blev överförda till socknen?
Jag har en person som jag inte hittar någonting om hennes levnadstid innan hon konfirmerades. Hon är den viktigaste personen i mitt träd som jag har letat efter sen 2012. Augusta Alfonsina öberg f 18 April 1864 i (jakob) och johannes, stockholm. hon konfirmerades i norrala 1879, men flyttar inte fören 1882 till grannsocknen söderala. hon finns inte med i jakobs (eller johannes) utflyttningslängder utan det enda jag har å gå på för tiden innan är födelse och dopboken med okända föräldrar hemma hos en barnmorska. i johannes dopbok finns hon med oxå och då med jungfru josefina alfonsina svennberg född 1831, som dopvittne. Augustas mor ska vara 24år vid hennes födelse, så det är inte josefina som är mor. jag reagerade på att det stog på flyttbetyget till söderala att hon blev överförd.

2017-01-02, 11:27
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna