Forum > Herdaminnen

Karlstads stifts herdaminne

(1/2) > >>

Per Ingre:
Hej!
Är det någon som vet om det finns uppgift i Karlstads stifts herdaminne om en Gustaf Camitz född 1672 och död 1710 som var kommunister i Rudskoga.

LarsOlof Lööf:
Hej Per inge,


Jag har många gånger kollat i Anders Edestams herdaminne för Karlstad stift och det har alltid varit mycket informativt. Är Camitz präst i stiftet kan jag inte tänka mig annat än att det finns uppgifter rörande hans person.
Häls LarsO

LarsOlof Lööf:
ps
Tyvärr har jag inte herdaminnet här på hyllan, så jag kan inte hjälpa dig praktiskt.
ds

Per Ingre:
Hej LarsOlof!
Den finns ju inte digitalt om jag förstår det rätt. Tänkte att någon här på forumet kanske hade tillgång till ett exemplar och kunde skicka en bild :-) Har beställt ett fjärrlån via biblioteket. Hoppas det fungerar.
Mvh
Per

Elisabeth Thorsell:
Karlstads stifts Herdaminne, av Anders Edestam, del 2, s. 364, innehåller en hel del uppgifter om Gustaf Camitz, som var född 1672, son till borgmästaren i Kristinehamn Göran Matsson Camitz och hans andra hustru Clara Gustafsdotter Ekebom.

Gustaf blev student i Uppsala 1686, student i Dorpat 1692, prästvigd 1694, huspredikant hos grevinnan Hedvig Mörner, komminister (ej kommunister, som är något helt annat) i Rudskoga 1697, död där 1710. Gift 1692 med Catharina Gedda, f 1674, d 1731 i Karlstad.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion