ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fryksdals övre tingslags häradsrätt AIa:3 (1658-1675) Bild 46 / sid 41 Henrik Sikain  (läst 1445 gånger)

2016-07-03, 17:40
läst 1445 gånger

Utloggad Annica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-06-10, 21:38
    • Visa profil
 Kan någon som är bra på att läsa hjälpa mig att tyda detta?

Har Johan Kappär skjutit Henrik Sikains son i huvudet? Och isf, vad heter sonen? Han kan väl inte heta Pvike???
Fryksdals övre tingslags häradsrätt AIa:3 (1658-1675) Bild 46 / sid 41
Jag får det till något sånt här (är ej alls säker att jag läst rätt öht.. :)

Näst kändes Cnuth Påwelsson i Långerudh Fryksände sochn berättighat att till thet
roghlasset Cnuth förtagit hadhe som war till 2 qvartllr upbära 1/2 tunna rogh eller 2 qwarter aff them ARRESTEradhe roghen hoos Hinrich Sirkon i Rygdåsen effter Johan Kappär  i Tväråna och Huidrich Sirkekon vet be-hålla the öffrigha qwarteren rogh på bårskiörarelöhnen 18 Rd för Johan Käppen skiöt hans sonen Pvike i hufferudh så att lodet gick långt in i hufwudet och ther mehra funnes må och komma i Båskärare löhnen fram för andra credito dr, och the sokar käppen ther han funnes wedh köpperberget.

2016-07-04, 13:30
Svar #1

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil

2016-07-04, 14:57
Svar #2

Utloggad Annica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-06-10, 21:38
    • Visa profil
Jag förstår inte sammanhanget i texten om det finns någon som har tid att översätta hela texten vore jag väldigt tacksam.
Tack för svaret Eric! Poike låter bättre pvike ;)
/Annica

2016-07-04, 15:57
Svar #3

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil
Jag uppfattar det så att Knut tilldöms ytterligare ersättning ur rågen som fanns hos Henrik (men som tillhörde Johan). Detta för att Johan Köpper? hade skjutit Knuts son, en [liten] pojke i huvudet.

2016-07-04, 16:05
Svar #4

Utloggad Lena Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 23:49
    • Visa profil
Kan inte tyda denna texten heller.

Citera
Huidrich Sirkekon vet be-hålla the öffrigha qwarteren rogh på bårskiörarelöhnen 18 Rd för Johan Käppen skiöt hans sonen Pvike i hufferudh

Låter inte det som det var Henriks son som var skjuten?

Är bårskärarlön betalning för läkarvård (typ fältskär)?

Sen låter detta ju obegripligt:

Citera
och the sokar käppen ther han funnes wedh köpperberget.

Ledsen att texten blir lite konstig, jag kan inte ändra så den blir bra.

2016-07-04, 18:05
Svar #5

Utloggad Annica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-06-10, 21:38
    • Visa profil
Citera
Jag uppfattar det så att Knut tilldöms ytterligare ersättning ur rågen som fanns hos Henrik (men som tillhörde Johan). Detta för att Johan Köpper? hade skjutit Knuts son, en [liten] pojke i huvudet.


Ok, förstår om Knut tilldöms ersättning om hans son blir skjuten i huvudet men varför får även Henrik en massa råg? Är det han som är bårskäraren då tro?

2016-07-04, 20:03
Svar #6

Utloggad Erik Mangsbo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 18:53
  • Erik Mangsbo
    • Visa profil

Jo, texten går nog att tolka på mer än ett sätt och jag har ingen kunskap alls om dessa personers levnad så min tolkning är osäker. Kanske kan vägledning finnas om händelsen omnämns även på föregående eller efterföljande ting?


Om min tolkning ovan skulle vara riktig kan man kanske tänka sig att rätten kompenserar Henrik för utförd bårdskärartjänst eller för att han bekostat sådan.


Den råg som Johan verkar ha haft äganderätten till verkar vara efterfrågad av flera hans kreditorer och eftersom de nu riskerar att blir utan betalning hänvisas de av rätten att [lag]söka honom på orten där han är bosatt

2016-07-04, 23:13
Svar #7

Utloggad Annica Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-06-10, 21:38
    • Visa profil
Tack för all hjälp! :)

Vad jag vet var inte Henrik någon soldat eller bardskärare men har egentligen inga riktigt fasta uppgifter om tiden innan han flyttade in på Röjdåsen.
Jag sökte lite snabbt på Johan Käpper på nätet och det verkar som att han kanske flyttade till Ljusbarsberg Brattberg,  kanske var det skottet på pojken fick honom till det.

Henrik Siekon (Pålsson Sikainen) är min ana i rakt nedstigande led, troligen på två håll så detta var intressant.
Har också tolkat det som om Henrik skulle betala bårskärarlönen, förstår inte varför just han skulle vara den som skulle betala den om Knuts son blev skjuten och behövde vård bara.  (18 Rd(?) verkar rätt mycket?)
Har läst igenom tingsböckerna för tiden (så gott jag kan) men inte hittat något mer om detta, kan ju ha missat något iofs.
Försökte nu titta efter tingsböcker dit Johan for men sommaren 1663 är väl för tidigt (hittade inget då) och år 1664 verkar saknas så får väl nöja mig med detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna