ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel Johansson född omkr 1900 i Stöde??  (läst 512 gånger)

2004-01-05, 19:21
läst 512 gånger

Anette Pettersson

Jag söker hjälp med att finna Axel Johansson som utvandrade till USA ca 1911 han for dit tillsammans med en bror ( Albert eller Albin) och en syster ( Amanda) jag har funnit en familj som ser bra ut i folkräkningen 1890:
 
Personer i hushållet:
      Fam nr: 1
Johan Olof Persson f. 1849, Backstugusitt.  
Katrina Augusta Ersd:r f. 1848  
Per Arvid f. 1874  
Marta Amanda f. 1876  
Erik Olof f. 1878  
Johan Albert f. 1880  
Katrina Elvira f. 1883  
Ida Kristina f. 1886  
Hulda Augusta f. 1886  
Axel Wilhelm f. 1889
 
Finns det nu någon som har denna familj i sin forskning och kanske kan bekräfta eller dementera min teori om att detta skulle vara vår Axels familj.
vi har fått kontakt med Axels familj i USA men ingen har något om hans bakgrund i Sverige.  
 
 
många hälsningar
 
Anette Pettersson

2004-01-05, 20:02
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Anette,
 
Enligt Emigrant CDn finns det bara 9 st Johansson från Stöde som emigrerar och bara en Axel. Denna är 22 år gammal när han emigrerar 1911 och skulle till Winnipeg
 
Var kommer Stöde från och att syskonen också skulle ha flyttat med.

2004-01-06, 16:27
Svar #2

Anette Pettersson

Hej Lena,
 
Historien om Axel har berättats dels av hans dotter Agnes Granberg ( gift Randleff)f 1910-02-15 d 1992-02-22. Agnes var sk oäkta barn till Axel och Anny Granberg som var född i Torps fs 1890. Hon var dotter till Karl Jonas (Wetterdahl)Granberg och Magdalena Högerberg. Dels har det berättats av släktingarna i USA. De har inte heller någon aning om var dessa syskon kom från mer än Stöde.
 
Av åldern att döma skulle det ju kunna vara vår Axel som du hittat. Kan syskonen ha flyttat tidigare eller senare är kanske en fråga att ställa sig, det har jag ingen aning om, det sägs som sagt bara att de rest till Amerika tillsammans.
 
Anette

2004-01-07, 11:07
Svar #3

Andreas Wikström

I vårat emigrantregister som innehåller i stort sett alla personer som emigrerade från Stöde socken finns en Axel Johansson.
Han är född 1889 och emigrerade 1911 från byn Ede i stöde. Detta stämmer ju med den familj som du hittade (de kommer från Ede).
Du kan hitta registret här:
http://www2.hemsida.net/wikstrom/register/emigranter.htm
Du kan även hitta honom på våran hemsida.
http://www.viggesidan.hemsida.net
Klicka på Sök.
Där kan du sedan söka på på Axel Johansson som en exakt sträng.
Jag har ännu inte hittat syskonen i detta register. Men emigrerade de från Stöde borde de finnas med.
Hör av dig om du har några frågor.
Mvh Andreas Wikström

2005-04-26, 19:20
Svar #4

Anette Pettersson

Hej Andreas
 
Efter lång tids sökande har jag nu funnit vilken Axel det var och det är den som du hade i emigrantregistret han är dock född 1888-06-15 i Ede by hans bröder som även de for iväg ( dock andra år) hette Lars-Erik f1876 och Johan Alfred f 1884. Axel är begravd i Bonners Ferry, Idaho, USA och han dog 1948.
Jag tror att Axels föräldrar är Johan Larsson f1847 och Stina Kajsa Jönsdotter f 1849 det passar bra in då de även har en son som hette Albin som blev kvar hemma i Sverige.
 
Om du har fler ideer om var jag nu kan fortsätta mitt sökande här hemma för att komma ännu längre  skulle jag bli väldigt glad.
 
med vänlig hälsning
 
Anette Pettersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna