ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Söderbärke C:1 (1675-1694) Bild 51  (läst 819 gånger)

2016-06-28, 21:17
läst 819 gånger

Utloggad peter_ronnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 21:56
    • Visa profil
Hej,




Min fråga gäller högra kolumnen över döpta barn. Cirka i mitten av kolumnen börjar raden med:
Lars Sunessons sons b. i Larsbo .....


Jag har problem med att tolka det ord som står i slutet av raden.
Vore tacksam för hjälp att tyda detta ord då jag tror det kan kasta lite ljus över en del funderingar jag har.


Med vänlig hälsning,
/Peter

2016-06-29, 19:45
Svar #1

Utloggad peter_ronnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 21:56
    • Visa profil
Bifogar en bild...


2016-06-29, 20:59
Svar #2

Utloggad per_d_larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 13:53
    • Visa profil
Det verkar bara vara vissa barn som faktiskt är namngivna, och detta är ett av dem: cherstin

2016-07-01, 00:52
Svar #3

Utloggad tbd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil

Christning barn 1681
Larβ Suenβons Sonβ  [inte Sunesson!] barn i Larβbo Chersten

2016-07-01, 20:44
Svar #4

Utloggad peter_ronnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 21:56
    • Visa profil
Tack så mycket för input.
Det var inte riktigt vad jag hade hoppats på, men visar det sig, i senare husförhör har denne Lars en sondotter vid namn Cherstin. Om än enligt husförhöret född tre år senare. Denna Cherstin är alltså född innan sonen Eriks äktenskap.


Intressant input om Suensson istf. Sunesson. Här är en annan notering på samma person. Jag har tolkat detta som Sunesson men måste kanske revidera.


2016-07-01, 23:42
Svar #5

Utloggad tbd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Peter,
Sune är ett fornsvenskt namn, som knappast förekom i Västerbergslagen vid denna tid och har ö h t aldrig varit särskilt gångbart i denna landsända. Namnet Sven  var däremot inte helt ovanligt. I den mån namnet Sune överlevde medeltiden och fortsatte att användas in på 1600-talet, så var det vanligen under sidoformerna Sone, Sån(n)e och Söne, med utbredning fr a i sydöstra Götaland, se t.ex. Roland Otterbjörk, Svenska förnamn (1992) och Släktforskarförbundets namnlista här:
http://www.genealogi.se/sa-stavar-du-namnet/164-namn/927-mansnamn#S


Från vilken längd/källa har du hämtat det senare belägget för Lars Svensson? När avled han och i vilken by var han då bosatt?

2016-07-02, 02:16
Svar #6

Utloggad peter_ronnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 21:56
    • Visa profil
@Torsten
Otroligt spännande och jag har faktiskt inte ifrågasatt namnet tidigare.
Den andra bilen är faktiskt inte senare utan tvärt om tidigare
Norrbärke AI:1 (1671-1693) Bild 135 / sid 126


Det handlar om en Lars Sunesson/Svensson Brusk.(Hammarsmed)


Det jag egentligen är ute efter är att hitta verkliga bevis för/kopplingen till en Matts Larsson. Enligt smedskivan är denne, Kanske då felaktigt namngivne,  Lars Sunesson far till honom.
Jag har dock så här långt inte sett något som skulle tyda på detta. Hans ålder talar emot samt inga husförhör från Söderbärke 1680- finns alls, eller andra senare belägger detta.


Jag var inne på att Matts skulle vara en oäkta son till Lars Svenssons son, Lars Larsson Brusk vars ålder mer skulle kunna stämma. Därav besvikelsen att hitta ordet Cherstin sist på raden. (förlåt Cherstin).


Jag har sett lite olika uppgifter om när Sunesson/Svensson skall vara född men mot bakgrund av senare husförhör från Ramsberg skulle jag säga att han var född omkring 1621.


Lars Svensson/Sunesson avled 1719 i Lindesberg (här med överdriven ålder enligt mig, 103år)
Lindesberg CI:4 (1708-1728) Bild 144


Samtidigt när jag läser denna runa igen, efter att ha skrivit detta inlägg, ser det verkligen ut som Sunesson.





2016-07-02, 11:54
Svar #7

Utloggad tbd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Peter,
Ja du har rätt! - I Lindesbergs dödbok står det tveklöst Lars Sunesson. Om det är samma person som var verksam som hammarsmed på Hagge bruk i Norrbärke på 1660- och 1670-talet, och senare på Larsbo bruk, så hade han ett antal barn som är införda i Norrbärke C:1, dopbok 1661-1688.
Du finner t.ex. sonen Lars på p. 14v (AD online bild 21) döpt 1661 Feria 2 Nat Dom (=annandag jul, d v s 26/12 - ej 28/12 som felaktigt anges i Svenska Smedsläkter band 2, s. 24); där står också tydligt "Larβ Suneβons Hammarsmedz i Hagge", så belägget från Norrbärke AI:1 p. 125v (AD online bild 135), som du redovisar, bör också utläsas som Lars Suneβon (inte Svensson, som anges i t.ex. Kjell Vadfors, Byalängd för Norrbärke, s. 164, stencil 1997)
 
Släkten Brusk är utredd och redovisad av Gustav Gustavsson i Svenska Smedsläkter band 2 (2009), s. 23ff och utgår där från Lars Sunesson Brusk som äldsta kända stamfar. Hans för dessa trakter ovanliga patronymikon antyder möjligen ett ursprung i Götalandskapen.

2016-07-02, 13:53
Svar #8

Utloggad peter_ronnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2019-09-06, 21:56
    • Visa profil
Hej Igen,


Jag har också konstaterat samma sak som du, att Lars Larsson var född 1661-12-26 och inget annat.
Mitt intresse ligger hos Mats Larsson, vars födelseort och datum är okänd i de källor du hänvisar till. Det är också denna som är vår anfader.
Även om detta är utrett tycker jag inte det stämmer att Mats Larsson skulle vara son till Lars Sunesson. Skam den som ger sig. Jag får leta vidare.


 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna