ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Jacobsson Björnram af Helgås Aggarp Björkö  (läst 1359 gånger)

2016-06-20, 16:52
läst 1359 gånger

Utloggad Britt-Marie Kronstrand Wallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2018-01-07, 14:32
    • Visa profil
Hej!!!
Jag forskar i Småland och Björkö. Här stöter jag på Lars Jacobsson Björnram af Helgås död 1654 i Björkö. Han fanns bla. på gården Aggarp i Björkö. Jag vet att det finns inlägg förr här på anbytarforum om honom men inläggen är många år gamla. Jag har lyckats få tag i boken Krigare Godsägar Fattighjon skriven av Jean Silfving och läst denna med stort intresse. Boken är utgiven 1957 så den har ju några år på nacken. Det jag söker är källor om vem som var moder till Lars. I boken finns inga uppgifter om att modern tillhör släkten Kummer i Småland. Det finns många släktträd upplagda på internet där modern anges vara Karin Gjordsdotter och mormor Margareta Knutsdotter dotter till Knut Nilsson till Forsa. Detta låter ju bra men jag kan inte bara köpa detta rakt av utan att ha sett källan och fått skriftliga bevis att detta stämmer. Det har gått ett antal år sedan detta var uppe här på anbytarforum och jag slänger ut frågan igen, finns det nya rön eller nya källor. Det finns också artiklar i Släkt och Hävd men även dessa är av gammalt datum 1985.
MVH/Britt-Marie Kronstrand Wallin

2018-10-30, 19:58
Svar #1

Utloggad Anders Bronsek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-01-06, 19:47
    • Visa profil
Hej,
Jag har också Karin Gjordsdotter 1560-1620 som mor till Lars hans bror Peder men utan ursprunglig källa. Jag hör av mig om jag hittar något.
Vänliga hälsningar
Anders Bronsek


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna